آشنایی با واژه پردازها

خلاصه
1397/07/29

آشنایی با واژه پردازها واژه پردازها نرم افزارهایی هستند که از آن ها به منظور ایجاد، اصلاح، صفحه آرایی و چاپ سندهای متنی استفاده می شود.

آشنایی با واژه پردازها


واژه پردازها نرم افزارهایی هستند که از آن ها به منظور ایجاد، اصلاح، صفحه آرایی و چاپ سندهای متنی استفاده می شود.
واژه پرداز را باید معادل رایانه ای مجموعه ای متشکل از کاغذ، قلم، پاک کن، غلط یاب و حتی واژه نامه دانست.
واژه پردازها امکاناتی برای حروف چینی متن، صفحه آرایی، درج تصویر، غلط گیری و چاپ دارند که مجموعه ی آن ها این نرم افزارها را تبدیل به ابزارهایی توانمند برای تولید نوشتارهای گوناگون کرده است.
واژه پردازها را می توان به دو گروه عمده تقسیم کرد:
الف – واژه پردازهای اسکی محض
ب – واژه پردازهای غیر اسکی
دو نوع الف، که بهتر است آن را ویراستار بنامیم، برنامه محیطی برای حروف چینی و تایپ متن فراهم می کند و تنها حروف، علائم و اعداد وارد شده در این محیط ذخیره می کند. ویراستار هیچ علامت یا نویسه اضافی به پرونده ساخته شده اضافه نمی کند.
به همین دلیل آن را اسکی محض می نامند، چون نویسه ای غیر از آنچه در مجموعه ی اسکی وجود دارد در آن دیده نمی شود.
اما واژه پردازهای غیر اسکی، نویسه های کنترلی، قالب بندی، تعیین اندازه و نوع نوشته ها و موارد دگیر نظیر آن ها را به پرونده ایجاد شده می افزایند. در واقع نویسه هایی را به جز آنچه که در مجموعه ی اسکی دیده می شوند، می توان در پرونده ایجاد شده توسط واژه پردازها یافت. از جنبه ی کاربردی، ویراستارهای اسکی برای تایپ متن برنامه ها به کار می روند و چون در یک برنامه نباید به جزء نویسه های مجاز چیز دیگری وجود اشته باشد وجود نویسه های مجاز چیز دیگری وجود داشته باشد وجود نویسه های ناشناس در متن یک برنامه منجر به بروز خطا در هنگام ترجمه و اجرای برنامه می شود.
اما واژه پردازهای غیر اسکی دامنه ی کاربرد وسیع تری دارند. این دسته از نرم افزارها در حروف چینی روزنامه ها، مجله ها، کتاب ها و دیگر نوشتارهایی که تهیه آن نیازمند امکانات گوناگون است به کار گرفته می شوند.
اما در آخر اینکه مشهورترین نرم افزار واژه پرداز در جهان، به نام MS- WORD که محصولی از شرکت میکروسافت است، مربوط می شود.