حافظه های اصلی

خلاصه
1397/07/28

کلیه دستورالعمل ها و داده ها، برای اینکه مورد اجرا و پردازش قرار گیرند اول باید به حافظه اصلی رایانه منتقل گردند و نتایج پردازش نیز به آنجا فرستاده شود

حافظه های اصلی


کلیه دستورالعمل ها و داده ها، برای اینکه مورد اجرا و پردازش قرار گیرند اول باید به حافظه اصلی رایانه منتقل گردند و نتایج پردازش نیز به آنجا فرستاده شود. حافظه اصلی رایانه از جنس نیمه هادی (الکترونیکی) است و در نتیجه، سرعت دسترسی به اطلاعات موجود در آن ها در مقایسه با انواع دیگر حافظه بالاست و قیمت آن ها نیز گرانتر است.حافظه های اصلی نیز به دو دسته تقسیم می شوند.
1.    حافظه های فقط خواندنی (ROM): CPU معمولا اطلاعات موجود در این نوع حافظه را تغییر نمی دهد، بلکه نوع حافظه را تغییر نمی دهد، بلکه فقط می تواند اطلاعات آن را بخواند. هنگام خاموش شدن نیز این اطلاعات از بین نمی رود و ثابت می ماند. برنامه BIOS که وظیفه آزمایش و راه اندازی قسمت های مختلف رایانه را به هنگام روشن شدن سیستم برعهده دارد در این نوع حافظه قرار داده می شود. حافظه های فقط خواندی انواعی دارند.
•    PROM: در این نوع حافظه فقط خواندنی، داده ها و دستور العمل ها را می توانیم روی آن فقط یکبار به وسیله دستگاه مخصوص ذخیره کنیم اما بعد از آن اطلاعات قابل تغییر نیستند.
•    EPROM: این حافظه در واقع PROM قابل پاک شدن است. به کمک اشعه فرا بنفش می توان اطلاعات روی آن را پاک کرد و سپس مانند PROM، آن را برنامه ریزی نمود. این عمل می تواند بارها تکرار شود.
•    FLASH ROM/EEPROM: نوع جدیدی از از EPROM است با این تفاوت که پاک کردن اطلاعات آن به وسیله اعمال پالس الکتریکی