صفحه نمایشMonitor

خلاصه
1397/07/28

صفحه نمایش (Monitor) صفحه نمایش (مانیتور)، مهم ترین دستگاه خروجی رایانه است. بیشتر داده هایی که از طریق دستگاه های ورودی به رایانه داده می شود

صفحه نمایش (Monitor)


صفحه نمایش (مانیتور)، مهم ترین دستگاه خروجی رایانه است. بیشتر داده هایی که از طریق دستگاه های ورودی به رایانه داده می شود برای اطلاع کاربر، بر روی صفحه نمایش به نمایش در می آید تا کاربر در جریان اتفاقاتی که در حال وقوع است قرار گیرد و نتایج اعمال درخواست شده از رایانه را روی صفحه نمایش ببیند.
امروزه از دو نوع صفحه نمایش استفاده می کنند. صفحه نمایش CRT( لامپ کاتدی)LED و صفحه نمایش LCD، صفحه نمایش LCD، سبک تر و کم حجم ترند، اما قیمت آن ها بالاتر از صفحه نمایش کاتدی(CRT). صفحه نمایش رایانه های کیفی، از نوع LCD است و بیشتر صفحه نمایش رایانه های رو میزی از نوع کاتدی می باشد.که با ضخامت کم وکم وصرف بودن وسبک بودن در حال حاضر بیشتر از مانیتورهای LED استفاده میکنند صفحات نمایش، تصاویر را به صورت مجموعه ای از نقاطیا پیکسل ناشن می دهند. تعداد نقاط نشان داده شده بر روی صفحات نمایش، نشان دهنده قدرت تفکیک آن است؛ قدرت تفکیک پذدیری، یکی از عوامل مهم کیفیت تصویر است. هر چه قدرت تفکیک بیشتر باشد، کیفیت تصویر نیز بهتر است.
کیفیت تصویر، به عوامل دیگری به نام کارت گرافیکی نیز وابسته است. از کارت گرافیکی یا آداپتور صفحه نمایش به عنوان وسیله واسط بین برد اصلی رایانه و صفحه نمایش استفاده می شود و می تواند اطلاعات دیجیتالی را به سیگنال های قابل فهم برای مانیوتور تبدیل می کند. این کارت داخل کامپیوتر نصب می شود.