فلاپی دیسک یا دیسک های نرم

خلاصه
1397/07/28

این نوع دیسک ها قابل حمل است. امروزه اندازه استاندارد برای قطر این دیسکت ها 1/23 اینج است

فلاپی دیسک یا دیسک های نرم


این نوع دیسک ها قابل حمل است. امروزه اندازه استاندارد برای قطر این دیسکت ها 1/23 اینج است. برای محافظت از آن ها، دیسکت ها را در پوشش هایی به شکل مربع و از جنس پلاستیک سخت قرار می دهند. شکافی برای خواندن و نوشتن روی آن در نظر گرفته شده که دارای پوشش کشویی است و موقع استفاده از دیسک، (گذاشن در رایانه) این پوشش کشویی کنار رفته، در هنگام خارج کردن آن از رایانه، به جای اول خود بر می گردد و شکاف را می پوشاند تا دیسک از گرد و غبار و اثر انگشت مصون بماند.
اگر دکمه حفاظت در مقابل نوشتن بسته باشد می توان روی دیسکت نوشت و اگر باز باشد این کار امکان پذیر نیست. در هر دو حالت، اطلاعات روی دیسک به وسیله دیسک گردان قابل خواندن است. ظرفیت معمولی فلاپی دیسک ها MB44/1است. نوع 2/88 مگابایت آن هم وجود دارد اما متداول نیست. دقت کنید که هر دیسک گردان تا ظرفیت خاصی از دیسک را پشتیبانی می کند، یعنی نمی توان در دیسک گردان 44/1، دیسک 88/2  مگابایت را خواند ولی دیسک گردان 88/2 می تواند ظرفیت های کمتر 88/2 مگابایت را بخواند و یا در آن ها بنویسد.
دیسک گردان، شکافی دارد که دیسک درون آن قرار می گیرد؛ سپس دیسک گردان دیسک را می چرخاند و در این حال، هدهای دیسک گردان به وسیله بازوی دسترسی، از شکاف دیسک، در طول شعاع آن، به جلو و عقب رفته و اطلاعات را از روی آن می خواند و یا روی آن می نویسد.
سرعت چرخش فلاپی دیسک ها معمولا 300 دور در دقیقه است.