سیستم تشخیص گوینده

خلاصه
1397/08/08

تشخیص گوینده عبارت است از فرآیند تشخیص خودکار هویت شخص صحبت کننده بر اساس اطلاعات یکتای موجود در موج صوتی صحبت او.

سیستم تشخیص گوینده


سیستم های امنیتی مبتنی بر تشخیص گوینده
الف: تعریف ها و کاربرد ها
تشخیص گوینده عبارت است از فرآیند تشخیص خودکار هویت شخص صحبت کننده بر اساس اطلاعات یکتای موجود در موج صوتی صحبت او.
این فن آوری امکان تشخیص هویت شخص گوینده و در نتیجه امکان کنترل دسترسی او هنگام استفاده از خدماتی همانند شماره گیری صوتی بانکداری تلفنی، خرید تلفنی، پست الکترونیکی صوتی و ... برای ورود به قلمرو های اطلاعاتی محرمانه و دسترسی از راه دور به کامپیوتر ها را فراهم می آورد.
ب : انواع سیستم های تشخیص گوینده
سیستم های تشخیص گوینده از لحاظ روش استفاده عموما در دو دسته ی سیستم های تایید هویت گوینده و سیستم های  بازشناسی گوینده قرار می گیرند.
در یک سیستم تایید هویت گوینده شخص عموما با انتخاب یا وارد کردن نام یکی از کاربران خاص سیستم ادعا می کند که او همان کاربر ثبت شده ی سیستم است.
در این حالت سیستم وظیفه دارد ویژگی های صوتی  شخص مدعی را با ویژگی های صوتی ذخیره شده کاربر ثبت شده ی مورد ادعا مقایسه نموده و با استفاده از نتیجه ی بدست آمده ادعای شخص را بپذیرد یا رد کند.
در یک سیستم بازشناسی هویت گوینده شخص صحبت کننده ادعای هویت یک کاربر خاص ثبت شده را نمی نماید و این سیستم است که وظیفه دارد که او را در میان کاربران ثبت شده ی سیستم بازشناسی نماید و یا  تشخیص دهد که ویژگی های صوتی او با هیچ یک از کاربران ثبت شده همخوانی ندارد.
سیستم های تشخیص گوینده از دیدگاه دیگری به دو دسته ی سیستم های تشخیص گوینده ی وابسته به متن و سیستم های تشخیص گوینده ی مستقل از متن تقسیم می شوند.
روش اول نیازمند آن است که گوینده کلمات کلیدی یا جمله های ثابتی را چه در مرحله یادگیری و چه در آزمون های تشخیصی بیان کند در حالیکه دومی وابسته به جمله یا کلمه خاصی نیست.
هر دو روش قبل دارای یک مشکل هستند و آن، این است که می توان  از صدای ضبط  شده ی کاربران ثبت شده برای ورود به سیستم استفاده نمود و به آسانی سیستم را فریب داد. برای غلبه  بر این مشکل روش هایی وجود دارند مثلا می توان از یک مجموعه ی کوچک از کلمات مانند ارقام به عنوان کلمات کلیدی استفاده نمود و در هر زمان به صورت تصادفی از کاربر خواست که یک دنباله از آن ها را بیان کند.
اجزاء  سیستم های تشخیص هویت
الف)گیرنده ی اطلاعات:  زیر سیستمی است که گرفتن نمونه های صوتی و تصویرو ...را بر عهده  دارد. ویژگی های خاص استخراج شده از نمونه ها قالب هایی را برای مقایسه ی بعدی تشکیل می دهند.
ب)ذخیره کننده: قالب های به دست آمده باید برای مقایسه ی بعدی ذخیره شوند. این زیر سیستم می توانند جزئی  از وسیله ی گیرنده اطلاعات سیستم باشد و یا در یک سرور مرکزی قابل دستیابی توسط یک شبکه جای گیرد. جایگزین دیگر شناسه ی قابل حمل نظیر یک کارت هوشمند است.
ج)مقایسه گر: اگر سیستم در مقام باز شناسی  افراد بازشناسی افراد به کار گرفته شود بایت هویت شخص با قالب ذخیره شده ی مورد ادعای او مقایسه شود.
د) اتصالات: غالبا برای ایجاد ارتباط بین گیرنده ی اطلاعات ،ذخیره کننده و مقایسه گر نیاز به اتصلالات لازم وجود دارد.