چگونه یک نرم افزار درست عمل می کند

خلاصه
1397/08/03

قبل از نصب نرم افزار جدید، باید مطمئن شوید آیا سیستم‌ در وضعیت مناسبی قرار دارد یا خیر. همچنین درباره‌ی چیزی كه نصب می‌كنید

چگونه یک نرم افزار درست عمل می کند


قبل از نصب نرم افزار جدید، باید مطمئن شوید آیا سیستم‌ در وضعیت مناسبی قرار دارد یا خیر. همچنین درباره‌ی چیزی كه نصب می‌كنید و یا نحوه‌ی نصب، آن آگاهی‌های لازم را بدست آورید.
بررسی سیستم
پس از این كه یك نرم‌افزار تولید شد، تولید كنندگان آن را تست می‌كنند. اگر شما وضعیت سیستم را به وضعیتی كه یك نرم‌افزار هنگام تست شدن داشته است نزدیك كنید در آن صورت هنگام نصب به مشكلات كمتری برخورد خواهید كرد. برای ایجاد چنین وضعیتی چند روش مختلف وجود دارد؛ ابتدا كارتان را با اجرای ساده‌ی برنامه‌های نگهداری كننده‌ی ویندوز (مانند Scandisk،Disk Defragmenter و یا برنامه‌های كمكی شخص سوم (Thirdparty Utilities) شروع كنید. این برنامه‌ها می‌توانند هر مشكل جزیی كه با ورود و معرفی یك نرم‌افزار جدید پدید می‌آید را بر طرف نمایند. كار بعدی كه باید انجام دهید راه‌اندازی مجدد ویندوز برای پاك كردن حافظه‌ی فعال یا فـّر‎ار است. این كار به شما كمك می‌كند كه برای نصب حافظه‌ی بیشتری در اختیار داشته باشید. اگر فضای كافی برای ذخیره‌ی برنامه نداشته باشید در آن صورت پیام خطا دریافت خواهید كرد. چرا كه برنامه‌های نصب هنگام اجرا و كپی فایل‌ها، فضای بیشتری استفاده می‌كنند تا بدین ترتیب بتوانند فضای بیشتری نسبت به آنچه كه گفته می‌شود برنامه نیاز دارد بر روی درایو داشته باشند.
همچنین مطمئن شوید كه هنگام نصب یك نرم‌افزار هیچ برنامه‌ی دیگری در حال اجرا نیست. اگر چه بستن بعضی از برنامه‌های كاربردی مانند مرورگرهای وب و واژه‌پرداز‌ها امری بدیهی است اما شما حتی باید برنامه‌هایی مثل محافظ صفحه نمایش و یا برنامه‌های حفاظت درمقابل ویروس را نیز ببندید چرا كه این برنامه‌ها می‌توانند در حین انجام عمل نصب ظاهر شده و باعث مداخله در آن شوند (یعنی به فعالیت نصب مشكوك شده و سعی كنند كه آن را متوقف سازند.)
همچنین اگر هنگام نصب، برنامه‌ای در حال اجرا باشد ممكن است آن برنامه فایل‌هایی را استفاده كند كه برنامه‌ی نصب برای جایگزینی و یا به روز كردن، به آنها نیاز داشته باشد. در این حالت برنامه‌ی نصب نمی‌تواند به آن فایل‌ها دسترسی پیدا كند و در نتیجه عمل نصب را ناتمام گذاشته و یا قبل از این كه كامل شود آن را به پایان می‌رساند.
هنگامی كه تصمیم دارید برنامه‌های درحال اجرا را ببندید باید تمام فعالیت‌های موجود در پس‌زمینه و پیش‌زمینه را مورد توجه قرار دهید. اول از همه ‌باید هر برنامه‌ای كه در قسمت System Tray (این بخش در پایین صفحه‌ی مانیتور است) در حال اجرا است را ببندید. برای این منظور بر روی آیكون برنامه‌ها رفته و آنها را راست كلیك كنید و سپس گزینه‌ی خروج از برنامه را انتخاب نمایید. بعد از این كار كلیدهای ALT, CTRL و Delete را فشار دهید تا پنجره‌ی مدیر كار ویندوز (Windows Task Manager) فعال شود. در این پنجره تمام وظایف موجود (غیر از آنهایی را كه برای Explorer و System Tray هستند)، غیر فعال نمایید.
شاید در مورد برنامه‌هایی كه بسته‌اید نگران راه‌اندازی دستی‌ آنها بعد از اتمام نصب باشید. اما نگران راه‌اندازی مجدد این برنامه‌ها نباشید چون اغلب بعد از نصب از شما درباره‌ی راه‌اندازی مجدد ویندوز سؤال خواهد شد.
گذشته از این لازم است كه قبل از نصب یك نرم‌افزار، دیسك‌های نصب سیستم و تمام نرم‌افزارهای دیگر را به طور سازمان یافته آماده كنید تا اگر در اثر یك اتفاق به مشكل بزرگی برخورد كردید بتوانید با استفاده از آنها به بازسازی سیستم‌تان بپردازید. همچنین سفارش می‌شود كه با نحوه‌ی راه‌اندازی كامپیوتر در حالت مطمئن (Safe Mode) نیز آشنا شوید.