دیگر مسایل مربوط به نصب

خلاصه
1397/08/02

بیشتر نرم‌افزارها قادرند تشخیص بدهند كه آیا نسخه‌ی قبلی این نرم‌افزار قبلاً نصب شده یا خیر. در صورتی كه نسخه‌ی قبلی آن نرم‌افزار را داشته باشید

 دیگر مسایل مربوط به نصب


از جمله وضعیت‌های دیگری كه هنگام انجام نصب ممكن است پدید آید می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
۱) رونویسی:
بیشتر نرم‌افزارها قادرند تشخیص بدهند كه آیا نسخه‌ی قبلی این نرم‌افزار قبلاً نصب شده یا خیر. در صورتی كه نسخه‌ی قبلی آن نرم‌افزار را داشته باشید از شما می‌پرسد كه آیا می‌خواهید نسخه‌ی قبلی را به روز كنید و یا قصد دارید نرم‌افزار فعلی را در مكانی كه نسخه‌ی قبلی است رونویسی نمایید. معمولاً رونویسی روشی است كه برای نصب توصیه می‌شود. برخی از نرم‌افزارها كه با نسخه‌های قدیمی‌اشان تداخل دارند زمان نصب به طور خودكار بر روی نسخه‌ی قدیمی نصب می‌شوند.
۲) مكانی كه برنامه در آن نصب می‌شود:
هنگام نصب یك برنامه شما معمولاً این امكان را دارید كه مكان آن را تعیین كنید. پس از نصب برنامه تغییر مكان آن كار چندان آسانی نیست. بنابراین سعی كنید مكان نصب برنامه را با دقت انتخاب كنید.
 (اگر برایتان امكان دارد عمل نصب را در پوشه‌ی Programs درایو اصلی‌تان انجام دهید. به این ترتیب بعدها جای آن را راحت‌تر می‌توانید پیدا كنید.) برای جابجایی یك برنامه احتمالاً مجبورید آن را حذف و سپس مجدداً در جای دیگری نصب كنید. همچنین همواره سعی كنید برنامه را تحت مسیری نصب نمایید كه بعدها شناسایی و تشخیص آن برایتان آسان باشد. اكثر نصب‌كننده‌ها هنگام نصب از شما می‌خواهند كه خودتان مسیر را تعیین كنید.
۳) ثبت نرم‌افزار:
بسیاری از برنامه‌های كاربردی به شما اجازه می‌دهند كه در انتهای عمل نصب به ثبت نرم‌افزار بپردازید. قطعاً چنین عملی را باید انجام دهید. ثبت محصول به توزیع‌كنندگان نرم‌افزار این امكان را می‌دهد كه از نظر ارتباطی و جمعیت‌شناختی اطلاعاتی را به دست آورند كه به آنها در عرضه‌ی محصول بهتر، كمك می‌كند.
این عمل همچنین به آنها این توانایی را می‌دهد كه شما را از نسخه‌های به روز شده و یا سایر مسایل مربوط به آن محصول با خبر كنند.
●  DLLها
اگر شما از ویندوز استفاده می‌كنید احتمالاً در ارتباط با فایل‌های DLL مشكلاتی را داشته‌اید. DLLها برنامه‌های كوتاهی هستند كه برنامه‌های كاربردی آنها را برای انجام برخی اعمال بكار می‌گیرند. از این روتین‌ها در ویندوز استفاده‌ی گسترده‌ای می‌شود. در اصل این برنامه‌ها بدون این كه حافظه‌ای را مصرف كنند می‌توانند در انجام یك عملكرد اساسی به چندین برنامه‌ی كاربردی كمك كنند.
 هنگام نصب یك برنامه‌ی كاربردی، نصب‌كننده بررسی می‌كند تا ببیند آیا تمام فایل‌های DLL مورد نیاز موجود هستند یا خیر؟ اگر حتی یكی از فایل‌های DLL مورد نیاز موجود نباشد، نصب‌كننده آن را نصب خواهد كرد. سیاست اعتباری شركت میكروسافت در برنامه‌ی ویندوز این‌گونه اقتضاء می‌كند كه نصب‌كننده زمان نصب اگر بخواهد یك فایل قدیمی را جایگزین یك فایل جدید كند ‌باید در این مورد از كاربر سؤال كند. اما در مورد جایگزینی یك فایل جدید بر روی یك فایل قدیمی چنین موردی وجود ندارد.
DLLهای منفردی كه تغییر كرده‌اند، به روز شده‌ و یا توسعه یافته‌اند می‌توانند باعث بروز مشكل شوند. اگر پس از نصب یك برنامه در ارتباط با برخی از برنامه‌های كاربردی خاص مشكلی برایتان پیش آمد احتمالاً دچار مشكل تداخل DLL شده‌‌اید. منظور از تداخل DLL استفاده‌ی دو برنامه‌ی كاربردی از یك DLL است در حالی كه تنها یكی از این برنامه‌ها با آن DLL بخصوص سازگار می‌باشد و برنامه‌ی دیگر با DLL استفاده شده سازگاری ندارد یعنی DLL مذكور برای آن برنامه بسیار جدید و یا بسیار قدیمی است. برای جلوگیری از تداخل DLL باید وقتی كه نصب‌كننده از شما می‌خواهد كه یك DLL جدید را جایگزین یك DLL قدیمی كنید، از این عمل امتناع ورزیده و ببینید آیا برنامه‌ی جدید با DLL قبلی خوب عمل می‌كند یا خیر.
شما می‌توانید نام محصول و نام فایل را در این پایگاه داده‌ها جستجو كرده و درباره‌ی فایل‌های DLL اطلاعات بیشتری را به دست آورید. اگر دچار مشكل DLL شدید (این مشكل خود را معمولاً با پیغام‌های خطایی چون Procedure Entry Point Not Found، Invalid Page Fault In Module Filename و Missing Or Corrupt نشان می‌دهد) موارد زیر را برای تصحیح آن بكار بندید:
۱) هر دو كپی از DLL را بر روی درایو دیسك‌سخت‌تان نگه داشته و هر یك را - با توجه به این كه هر برنامه‌ی كاربردی در كدام قسمت به دنبال آنها می‌گردد- در پوشه‌ی جداگانه‌ای قرار دهید.
۲) در صورتی كه لازم باشد برای تغییر نسخه‌های DLL ، یك فایل دسته‌ای بنویسید.
۳) برنامه‌ای را كه برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است، انتخاب كرده و از بقیه‌ی برنامه‌های غیر ضروری استفاده نكنید.