فناوری تشخیص گفتار

خلاصه
1397/07/23

فناوری تشخیص گفتار به رایانه ای که توانایی دریافت صدا را دارد ( برای مثال به یک میکروفن مجهز است) این قابلیت را می دهد

فناوری تشخیص گفتار


فناوری تشخیص گفتار به رایانه ای که توانایی دریافت صدا را دارد ( برای مثال به یک میکروفن مجهز است) این قابلیت را می دهد که صحبت کاربر  را متوجه شود. این فناوری در تبدیل گفتار به متن و یا به عنوان جایگزینی برای ارتباط با رایانه کاربرد دارد.
برقراری ارتباط  گفتاری با کامپیوترها به جای استفاده از صفحه کلید و ماوس یکی از زمینه های تحقیقاتی مهم چند دهه اخیر بوده است و شرکت های بزرگی چون IBM، ALIT، Philips و Microsoft سالانه هزینه هنگفتی را برای این منظور پرداخت کرده و می کنند.
به عنوان یک کاربر کامپیوتر، احتمالا با قابلیت گفتار مجموعه آفیس به عنوان یکی از ویژگی های جذاب و تا حدی فانتزی برخورد کرده  و یا  با آن کار کرده اید. به کمک این قابلیت شما به جای استفاده از صفحه کلید برای تایپ مطلبتان، به راحتی با خواندن متن مورد نظر و انتقال گفتارتان به کمک یک میکروفون معمولی به کامپیوتر، آن را در محیط ورد تایپ شده می بینید. حتی برای ذخیره کردن، کپی کردن، گذاشت عکس عکس در متن و ... به جای کلیک های پشت سر هم و گاهی با تعداد بالا، می توانید فرمان مربوطه را به کمک گفتار به نرم افزار داده تا کار شما را انجام دهد.
جدای از اینکه توانایی درست کار کردن قابلیت آفیس چقدر باشد، یک محدودیت بزرگ در سر راه استفاده  از آن برای ما ایرانیان  وجود دارد: این قابلیت فقط برای زبان انگلیسی است.