انواع فایل File Types

خلاصه
1397/07/26

فایل های اجرایی با پسوند های COM و EXE مشخص شده و فایل هایی هستند که تنها با تایپ نمودن اسم آن ها و زدن کلید ورود (Eenter) آن فایل ها اجرا می شده

انواع فایل (File Types)


فایل ها، انواع مختلفی می باشند که نوع هر فایل از پسوند آن مشخص می شود.
الف) اجرایی(Executive)
فایل های اجرایی با پسوند های COM و EXE مشخص شده و فایل هایی هستند که تنها با تایپ نمودن اسم آن ها و زدن کلید ورود (Eenter) آن فایل ها اجرا می شده و عمل پیش بینی شده برای آن ها اجرا می گردد.
تذکر: نوعی دیگر از فایل ها با نام فایل های دسته ای (Batch File) با پسوند Bat  را نیز با توجه به خصوصیت اجرا شدنشان پس از تایپ نام آن ها، می توان از این دسته ذکر نمود.
ب) غیر اجرایی (Non-executive file)
این دسته خود به دو دسته برنامه ای و اطلاعاتی تقسیم می شوند.
فایل های برنامه ای: فایل هایی هستند که با استفاده از محیط ها و زبان های برنامه نویسی به منظور انجام عمل خاص توسط کامپیوتر تهیه شده اند که بسته به زبانی که به وسیله آن تهیه شده اند، پسوند آن ها متفاوت است.
BAS برای زبان Basic، PAS برای زبان Pascal و C و برای زبان C و ...
فایل های اطلاعاتی: فایل هایی هستند که صرفا یک سری اطلاعات (مثلا تعداد مشتریان، نام و مشخصات آن ها، تعداد و نوع کالای مورد تقاضا و ....) را در بر دارند.
فایل های اطلاعاتی  معمولا از طریق فایل های برنامه ای مورد استفاده قرار می گیرند به عنوان مثال برای روشن تر شدن موضوع، فرض میکنیم بخواهیم اطلاعات دانش آموزان یک کلاس کامپیوتر وارد کرده و در مواقع نیاز ،گزارشت متنوعی تهیه نماییم. بدین منظور یک فایل اطلاعاتی شامل نام و نام خانوادگی و کلیه مشخصات دانش آموزان حتی نمرات ترم اول ، ترم دوم، و ... تشکیل می دهیم. حال اگر بخواهیک مثلا لیست کلیه دانش آموزانی  که نمره ترم اول آن ها بالاتر از 12 بوده است داشته باشیم باید با استفاده از یکی از زبان های برنامه نویسی ، برنامه ای که بدین منظور تهیه کنیم که با استفاده از فایل های اطلاعاتی فوق الذکر، در ستون نمرات اول جست و جو کرده و کلیه افرادی که نمره آن ها بالاتر از 12 است را لیست نماید.
فایل های اطلاعاتی معمولا با پسوند هایی چون INF،DOC ،DBF  و ... مشخص می شوند.
تذکر: کلیه فایل های متنی شامل متن ها، گزارشات، دستورالعمل ها و ... که با استفاده از محیط های ویرایشگری تهیه می شوند و معمولا با پسوند TXE (Texfile) مشخص می شوند را، نیز می توان در این گروه قرار داد.