چگونه می توان یک رمز عبور خوب را تعریف کرد

خلاصه
1397/07/24

بیشتر افراد از رمزهای عبوری استفاده می نمایند که مبتنی بر اطلاعات شخصی آنان می باشد، چرا که به خاطر سپردن این نوع رمزهای عبور برای آنان ساده تر می باشد

چگونه می توان یک رمز عبور خوب را تعریف کرد؟
 
بیشتر افراد از رمزهای عبوری استفاده می نمایند که مبتنی بر اطلاعات شخصی آنان می باشد، چرا که به خاطر سپردن این نوع رمزهای عبور برای آنان ساده تر می باشد. بدیهی است به همان نسبت، مهاجمان نیز با سادگی بیشتری قادر به تشخیص و کراک نمودن رمزهای عبور خواهند بود. به عنوان نمونه، یک رمز عبور چهار حرفی را در نظر بگیرید. ممکن است این عدد ارتباطی با تاریخ تولد شما داشته و یا چهار شماره آخر شماره دانشجویی و یا کارمندی و شماره تلفن باشد. این نوع رمزهای عبور دارای استعداد لازم برای حملات از نوع " دیکشنری"، می باشند. مهاجمان در این نوع از عملات با توجه به کلمات موجود در دیکشنری، سعی در حدس و تشخیص رمزهای عبور می نمایند.
با این که تایپ نادرست برخی کلمات نظیر Daytt در مقابل استفاده از date ممکن است مقاومت بیشتری در مقابل حملات از نوع دیکشنری را داشته باشد، یک روش مناسب دیگر می تواند شامل استفاده از مجموعه ای کلمات و بکارگیری روش هایی خاص به منظور افزایش قدرت به خاطر سپردن اطلاعات در حافظه باشد. مثلاً در مقابل رمز عبور hoops"" ، از IITpbb""، استفاده نمایید. (برگرفته شده از عبارت:I like To Play Basketball ). استفاده از حروف بزرگ و کوچک و ترکیب آنان با یکدیگر نیز می تواند ضریب مقاومت رمزهای عبور را در مقابل حملات از نوع " دیکشنری" تا اندازه ای افزایش دهد. به منظور افزایش ضریب مقاومت رمزهای عبور، می بایست از رمزهای عبور پیچیده ای استفاده نمودکه از ترکیب اعداد، حروف الفبائی و حروف ویژه، ایجاد شده باشند.
پس از تعریف یک رمز عبور مناسب، برخی از کاربران از آن به منظور دستیابی به هر سیستم و یا برنامه های نرم افزاری استفاده می نمایند. (کلید جادوئی!) این نوع از کاربران می بایست به این نکته توجه نمایند که در صورتی که یک مهاجم رمز عبور شما را حدس و تشخیص دهد، وی به تمامی سیستم هایی که با این رمز عبور کار می کنند، دستیابی پیدا می نمایند.
 عدم استفاده از رمزهای عبوری که مبتنی بر اطلاعات شخصی می باشند. این نوع رمزهای عبور به سادگی حدس و تشخیص داده می شوند.
 عدم استفاده از کلماتی که می توان آنان را در هر دیکشنری و یا زبانی پیدا نمود.
 پیاده سازی یک سیستم و روش خاص به منظور به خاطر سپردن رمز های عبور پیچیده.
 استفاده از حروف بزرگ و کوچک در زمان تعریف رمز عبور
 استفاده از ترکیب حروف، اعداد و حروف ویژه
 استفاده از رمزهای عبور متفاوت برای سیستم های متفاوت