نحوه حفاظت رمز های عبور

خلاصه
1397/07/24

پس از انتخاب یک رمز عبور که امکان حدس و تشخیص آن مشکل است، می بایست نکات لازم در خصوص نگهداری آن را، از قبل در نظر بگیریم

نحوه حفاظت رمز های عبور


پس از انتخاب یک رمز عبور که امکان حدس و تشخیص آن مشکل است، می بایست نکات لازم در خصوص نگهداری آن را، از قبل در نظر بگیریم. در این رابطه موارد زیر را پیشنهاد می کنیم که عبارتند از:
    از دادن رمز عبور خود به سایر افراد جداً اجتناب کنید.
    از نوشتن رمز عبور بر روی کاغذ و گذاشتن آن بر روی میز محل کار، نزدیک کامپیوتر و یا چسپاندن آن بر روی کامپیوتر، جداً اجتناب کنید. افرادی که که امکان دست یابی فیزیکی به محل کار شما را داشته باشند، به راحتی قادر به تشخیص رمز عبور شما خواهند شد.
    هرگز به خواسته افرادی که (مهاجمان) از طریق تلفن و یا نامه از شما درخواست رمز عبور می نمایند، توجه ننمائید.
    در صورتی که مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت شما، انتخاب سیستم  تایید را بر عهده شما گذاشته است، سعی نمائید یکی از گزینه های Challenge/response ، Kerberos، و یا Key encryption public را در مقابل رمزهای عبور ساده، انتخاب نمائید.
    تعداد زیادی از برنامه ها اماکن به خاطر سپردن رمزهای عبور را ارائه می نمایند. برخی از این برنامه ها دارای سطوح مناسب امنیتی به منظور حفاظت  از اطلاعات  نمی باشند . برخی برنامه ها نظیر برنامه های سرویس گیرنده پست الکترونیکی، اطلاعات را به صورت متن (غیر رمز شده) در یک فایل بر روی کامپیوتر ذخیره می کنند. این بدین معنا است که افرادی که به کامپیوتر شما دستیابی دارند، قادر به کشف تمامی رمزهای عبور و دست یابی به اطلاعات شما خواهند بود. بدین دلیل، همواره به خاطر داشته باشید زمانی که از یک کامپیوتر عمومی ( در کتابخانه ، کافی نت و یا یک کامپیوتر مشترک در اداره)، استفاده می نمایید، عملیات Logout را انجام دهید، برخی از برنامه ها از یک مدل رمز نگاری مناسب به منظور حفاظت اطلاعات استفاده می نمایند. این نوع برنامه ها ممکن است دارای امکانات ارزشمندی به منظور مدیریت رمزهای عبور باشند.