نرم افزار چیست

خلاصه
1397/09/28

نرم افزار چیست ؟نرم افزار، مجموعه از دستور العمل های دقیق و مرحله به مرحله است که هدف خاصی را دنبال می کند .نرم‌افزار یا برنامه

نرم افزار چیست ؟

نرم افزار، مجموعه از دستور العمل های دقیق و مرحله به مرحله است که هدف خاصی را دنبال می کند .نرم‌افزار یا برنامه (به انگلیسی: Software). ظاهراً، اولین بار جان تاکی در سال ۱۹۵۸ این واژه را به‌این معنا به‌کار برده‌ است. احتمالاً این واژه در مقابل سخت‌افزار (به انگلیسی: Hardware) به کار برده اند که بسیار پیش از پیدایش رایانه (به معنای اسباب و اشیاء) به‌کار می‌رفته‌است. اگرچه «نرم‌افزار رایانه‌ای» و «برنامه رایانه‌ای» یک معنی دارند و اصطلاح برنامه (به انگلیسی: program) به است.
در کل کامپیوتر از دو بخش اصلی تشکیل شده است، سخت افزار و نرم افزار! سخت افزار شامل هر قطعه کامپیوتری مانند ماوس کیبورد، مانیتور و... می باشد که می توان آن را مستقیما لمس نمود و نرم افزارها غیر قابل لمس بوده و در حافظه کامپیوتر شما اجرا می شوند مانند آهنگی که در برنامه مدیا پلیر اجرا می کنید ( مدیا پلیر یک نرم افزار از نوع مولتی مدیا است ) و یا ویندوز ایکس پی یا ویندوز 7 که استفاده می کنید یک نوع نرم افزار از نوع سیستم عامل است.
یعنی به طور ساده تر هرچیز قابل لمس در ارتباط با کامپیوتر جزء سخت افزار بشمار می رود و هرچیز غیر قابل لمس نرم افزار به شمار می رود. نرم افزار را می توان به نوعی ( تعریف شخصی ) روح سخت افزار و کامپیوتر نامید چراکه سخت افزارها بدون نرم افزار تقریبا غیر قابل استفاده هستند. یعنی نرم افزار پل رابط شما با سخت افزار است و امکان بهره مندی کامل از سخت افزار را فراهم می کند.حال که دید کلی نسبت به نرم افزار و سخت افزار پیدا کردید مطلب را با تعریف کاملتری از نرم افزار دنبال می کنیم.
نرم افزارها محصولاتی هستند که توسط شرکتهای نرم افزاری، برنامه نویسان، و توسعه دهندگان نرم افزارهای آزاد جهت انجام هدفی خاص طراحی و ساخته می شوند. امروزه صدها شرکت نرم افزاری در سرتاسر کشور فعالیت می کنند و هرکدام محصولات خود را جهت برآورده نمودن نیازهای مشتریان خود در زمینه های گوناگون از قبیل حسابداری - انبارداری - فروشگاهی - مدیریتی - بایگانی - سنداری و ... ارایه می کنند. و هرکاربر بر اساس نیاز، نرم افزار مناسب خود را انتخاب می کند و از امکانات آن بهره مند می شود.
اما مشکل زمانی پیش می آید که نرم افزار طراحی شده پاسخگوی تمامی نیازهای مشتری نباشد. یعنی خواسته های مشتری را به طور کامل برطرف نسازد و یا استفاده از نرم افزار برای کاربر دشوار و یا پرهزینه و یا وقت گیر باشد. امنیت نرم افزار پایین باشد و یا سطح ایمنی اطلاعات آن پایین باشد و ... در این زمان کاربر نیازمند نرم افزاری مطابق با نیاز های شغلی خود می باشد که ما به این نوع از نرم افزارها جدا از هدف مورد نظر آن، نرم افزارهای اختصاصی می گوییم. یعنی نحوه کارکرد نرم افزار بسته به خواسته و نیاز مشتری طراحی و ارایه می شود.
هدف ما از تعریف نرم افزار، این دسته از نرم افزارها می باشند یعنی نرم افزارهایی که جهت برطرف نمودن نیازهای مشتری و باتوجه به احتیاجات و سطح آشنایی و سطح کاربری مشتری نهایی ( یا کاربر نهایی ) طراحی می شوند. نرم افزار های قابل ارایه به عموم را می توان نرم افزارهای از قبل طراحی شده نیز خواند. یعنی تعدادی برنامه نویس و طراح نرم افزار یک سیستم ( مانند سیستم فروش ) را انتخاب و تحلیل می کنند و نیازهای احتمالی کاربران آن ( نیازهای فروشنگان ) را در آن پیش بینی می کنند و در مرحله بعد نرم افزار را تولید و به عموم عرضه می کنند.
بدیهی است که در کشور ما سیستم ها ( حتی سیستم های دولتی ) در هر نقطه از کشور سبک کاری مخصوص به خود دارند. لذا طراحی یک نرم افزار عام پسند بسیار دشوار است. و از طرفی اگر سبک کاری تمامی اقشار را در نظر بگیریم در آن صورت نرم افزار بسیار پیچیده شده و کارایی آن پایین می آید. از طرفی یک نرم افزار عام پسند (عمومی) باید در هر سیستم عاملی و هر کامپیوتری قابل اجرا و استفاده باشد که باز در این زمینه نیز با محدودیت های متعددی مواجه می شویم.