نسخه آزمایشی نرم افزار دمو چیست؟

خلاصه
1397/09/25

شرکت های سازنده نرم افزار قبل از ارائه نسخه نهایی نرم افزار نسخه هایی را بصورت آزمایشی در اختیار عده خاص یا عموم افراد قرار می دهند.

نسخه آزمایشی نرم افزار چیست؟
شرکت های سازنده نرم افزار قبل از ارائه نسخه نهایی نرم افزار نسخه هایی را بصورت آزمایشی در اختیار عده خاص یا عموم افراد قرار می دهند. هدف از ارائه این نسخه ها متنوع می باشد و بسته به خط مشی شرکت تولید کننده نرم افزار است. لازم به ذکر است که یک سیکل استاندارد در اکثر شرکت های نرم افزاری رعایت می گردد که در این سیکل را در ادامه شرح خواهیم داد.
انواع نام گذاری و مفاهیم نسخه های آزمایشی
1-نسخه پیش‌آلفا (Pre- Alpha)
گاهی اوقات قبل از ارائه نسخه Alpha یا Beta یک محصول که بنام Pre- Alpha شناخته می‌شود، انتشار می‌یابد. نسخه Pre- Alpha یک مرحله کامل نیست، و همه فعالیت‌هایی که در پیش از پروژه تا تست نرم‌افزار انجام می‌گیرد را شامل می‌شود. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل: تحلیل نیاز، طراحی نرم‌افزار، گسترش نرم‌افزار و مرحله آزمایش باشد.
نکته) نسخه پیش آلفا را متخصصان و افراد دست اندرکاران نرم افزار بررسی می نمایند.
2- نسخه آلفا (Alpha)
نسخه آلفای یک نرم‌افزار، برای آزمایش کنندگان نرم‌افزار -که اشخاصی غیر از مهندسین نرم‌افزار هستند تهیه می‌گردد. این افراد معمولاً از داخل سازمان یا مجموعه‌ای هستند که نرم‌افزار در آن تهیه می‌شود. در مرحله ارایه به بازار، شرکت ها بیشتر تلاش می‌کنند تا در مرحله تست نسخه آلفا، توجه مشتریان خارجی بیشتری را جلب کنند؛ که این اجازه آزمایش کردن، قابلیت‌های گسترده‌ای را در حین مرحله آلفا می‌دهد. گسترش‌دهندگان در اولین مرحله معمولاً نرم‌افزار را با استفاده‌از تکنیک White Box آزمایش می‌کنند. تشخیص صحت بعدی معمولاً با استفاده از تکنیک‌های Black Box یا Grey Box به وسیله تیم آزمایش اختصاصی دیگری انجام می‌شود، گاهی هم، هم‌زمان. در واقع، آزمایش Black Box در درون سازمان به عنوان آلفا (Alpha) شناخته می‌شود.
نکته) نسخه آلفا را متخصصان و افراد غیر از مهندسین  نرم افزار بررسی می نمایند.
3- نسخه بتا (Beta)
نسخه بتا اولین نسخه ارایه شده در خارج از سازمان مجموعه تولید کننده نرم‌افزار، به منظور ارزیابی واقعی آزمایش‌های Black / Grey-Box است.  فرایند تحویل‌دادن نسخه بتا به استفاده‌کنندگان را، ارایه نسخه‌بتا گویند. نرم‌افزار سطح بتا معمولاً همه ویژگی‌های نسخهٔ اصلی را داراست، اما امکان دارد اشکالات و عملکردهای شناخته شده در حد بسیار کمی باشد. کاربرانِ نسخه بتا را، آزمایش‌کنندگان بتا گویند. آن‌ها معمولاً مشتریان فعلی یا آینده سازمان هستند که از نرم‌افزارها استفاده می‌کنند. آن‌ها نرم‌افزار را به طور رایگان یا با قیمت کم دریافت می‌کنند، در حالیکه آزمایش‌کنندگانی رایگان هستند. نسخه‌های بتا پشتیبانی از محصولات را در مسیر راهیابی به بازار (درحالیکه مشتریان بتا در حال افزایشند) و فروش محصول‌ها، جریان‌ها و راه‌های دستیابی را آزمایش می‌کند.
نرم‌افزار نسخه‌های بتا، احتمالاً برای نمایش داخلی و پیش‌بینی انتخاب مشتریان مفید واقع می‌باشد، اما ناپایدارند و برای ارائه آماده نیستند. تعدادی از تولیدکنندگان به این مرحله به عنوان یک پیش‌نمایش، یک نسخه نمونه، یک پیش‌نمایش تکنیکی(TP) یا به عنوان یک دسترسی سریع نام می‌برند. دومین مرحله مهم در چرخه اولیه ارائه نرم‌افزار، که پس از مرحله آلفا قرار دارد، به نام حرف بعدی الفبای یونانی beta، که دومین حرف از الفبای یونانی است نامیده می‌شود.
اغلب این مرحله هنگامی شروع می‌شود که تهیه‌کنندگان اعلام می‌کنند که ویژگی‌های قابل تغییر دیگری در محصول وجود ندارد که تعیین کننده ویژگی‌های مورد نیاز این نسخه از محصولات باشد. فقط عملکرد نرم‌افزار یا اشکالات و قابلیت‌های پیاده‌سازی نشده برداشت خواهد شد. تهیه‌کنندگان هریک از دونسخه close beta یا open beta را ارائه می‌دهند؛ نسخه‌های close beta برای انتخاب کاربرهای آزمایشی فردی ارائه می‌گردند در حالی که نسخه‌های open beta برای گروه‌های اجتماعی بزرگتر و معمولاً گروه‌های اصلی. آزمایش‌کنندگان تعدادی از اشکالاتی را که می‌یابند و گاهی ویژگی‌های فرعی دیگری را که تمایل دارند در نسخه نهایی ببینند گزارش می‌دهند.
هنگامی‌که نسخه بتا آماده ارائه عمومی‌است اغلب بطور گسترده‌ای توسط خبرگان تکنولوژی، و هم‌رده‌های نسخه‌های قبلی، قبل از ارائه نسخه نهایی استفاده می‌شود. معمولاً تهیه‌کنندگان نسخه‌های رایگان نرم‌افزار یا open source بتاها را ارائه می‌دهند در حالی که مالکان نسخه‌های بتا به گروه کوچکی از آزمایش‌کنندگان مرتبط تعلق دارند. دریافت‌کنندگان نسخه‌های بتای با مالکیت بالا باید یک توافق‌نامه غیر بازرگانی را امضاء کنند.
نکته) این نسخه از نرم افزار را در اختیار عموم قرار می دهند. لازم به ذکر است که برخی از نرم افزارها برای تولید نسخه کامل بتا 1، بتا2 و... هم نشر می شوند.