انواع برنامه های تحت وب

خلاصه
1397/08/09

برنامه نویسی سمت مشتری نکته ) برنامه هایی که در زبان پی اچ پی نوشته می شوند ، در سمت سرویس دهنده اجرا می شوند برای همین زبان پی اچ پی را زبان اسکریپتی سمت سرویس دهنده می نامند .

انواع برنامه های تحت وب :

قسمت چهارم :
برنامه نویسی سمت سرویس دهنده
برنامه نویسی سمت مشتری
نکته ) برنامه هایی که در زبان پی اچ پی نوشته می شوند ، در سمت سرویس دهنده اجرا می شوند برای همین زبان پی اچ پی را زبان اسکریپتی سمت سرویس دهنده می نامند .
سرویس دهده وب چیست ؟
سرویس دهنده وب ،سیستم کامپیوتری قدرتمندی است که سرویس ها ئ اطلاعاتی را در اختیار دارد ، کلاینت (مشتری) سیستم کامپیوتری دیگری است که سرویس ها و اطلاعات را از سرویس دهنده درخواست می کند . به عبارت دیگر ، سرویس دهنده ،میزبانی است که همیشه فعال است تا به خواسته های میزبان های دیگری بنام مشتری پاسخ دهد .
معماری مشتری – سرویس دهنده (کلاینت سرور)
هر سیستم کامپیوتری همه منظوره مدرن ،شلمل یک یا چند عدد پردازنده و تعدادی دستگاه کنترلی است که از طریق گذرگاه (باس) مشترک به هم متصل شده اند و امکان دستیابی به حافظه مشترک را فراهم می سازند .
با افزایش سرعت و قدرت کامپیوترهای شخصی ، و کاهش قیمت آنها ،کاربرد سیستم های متمرکز کم رنگ شده است . به همین دلیل ،کامپیوترهای شخصی زیادی به کامپیوترهای متمرکز متصل گردیده اند ئ با هم ارتباط برقرار نموده اند . به این ترتیب معماری جدیدی به نام معماری مشتری سرویس دهنده به وجود آمد .
وظیفه سرویس دهنده :
سرویس دهنده های مدرن قابلیت های زیادی دارند ، ولی اساس کار سرویس دهنده بصورت زیر است :
پذیرش اتصال تی سی پی (tcp) از مشتری
دریافت نام فایل برای جست و جو
گرفتن فایل از دیسک
برگرداندن فایل به مشتری
قطع اتصال تی سی پی (tcp)
 
دلایل برنامه نویسی در سرویس دهنده
الف – طرف سرویس دهنده تنها بخشی از کار است که کاملا باید کمترل شود ،اگر مسولیت نمایش صفحه وب تنها بر عهده مرورگر باشد ،کار بسیار ساده است . اگر محاسبات در مشتری نیز انجام شود ،پیش بینی وضعیت صفحه دشوار است .
ب- برای انجام محاسبات برنامه نویسی در سرویس دهنده ،اغلب داده ها ، مانند بانک اطلاعاتی در سرویس دهنده وب وجود دارد . وب باید در دستیابی به بانک اطلاعاتی ،به عنوان یک کاربر نهایی عمل کند .
متداول ترین نرم افزارهای سرویس دهنده :
الف – آی آی اس iis 
ب- آپاچی apache