بانک اطلاعاتی و نرم افزار

خلاصه
1397/08/04

بین بانک اطلاعاتی فیزیکی (مثلا داده های ذخیره شده) و کاربران سیستم، لایه ای از نرم افزار وجود دارد که سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی نام دارد.

بانک اطلاعاتی و نرم افزار


بین بانک اطلاعاتی فیزیکی (مثلا داده های ذخیره شده) و کاربران سیستم، لایه ای از نرم افزار وجود دارد که سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی نام دارد. امکاناتی مثل حذف و اضافه فایل ها، بازیابی داده ها از آن ها، و به هنگام سازی این فایل ها از طریق سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی ارائه می شود. یکی از کارهایی که سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی انجام می دهد این است که کاربران را از مواجه شدن با جزئیات سخت افزاری دور می کند. (همانطور که سیستم های زبان برنامه سازی، برنامه نویسان کاربردی را از جزئیات سخت افزار دور می سازد).
به عبارت دیگر سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی موجب می شود تا کاربران تصور کنند که بانک اطلاعاتی در سطح بالاتری از سخت افزار قرار دارد و عملیات کاربران را پشتیبانی می کند. به نکات زیر توجه کنید:
• سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی، مهمترین مولفه نرم افزاری ِ کل سیستم است، اما تنها مولفه نرم افزاری نیست. سایر مولفه های نرم افزار عبارتند از: برنامه های کمکی، ابزارهای تولید برنامه های کاربردی، ابزارهای طراحی، نویسندگان گزارش و مهمتر از همه، مدیر تراکنش.
• سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی، به محصولات ویژه ای از فروشندگان خاص نیز اطلاق می شود، مثل بانک اطلاعاتی جهانی DB2 مربوط به شرکت IBML.