داده ها در بانک اطلاعاتی

خلاصه
1397/08/04

سیستم بانک اطلاعاتی در کاپیوترهای شخصی و کامپیوتر های بزرگ( سِرور) به کار گرفته م شوند. بدیهی است که قابلیت هایی که یک سیستم بانک اطلاعاتی ارائه می کند

داده ها در بانک اطلاعاتی


سیستم بانک اطلاعاتی در کاپیوترهای شخصی و کامپیوتر های بزرگ( سِرور) به کار گرفته م شوند. بدیهی است که قابلیت هایی که یک سیستم بانک اطلاعاتی ارائه می کند تا حد زیادی به کامپیوتری که این سیستم بر روی آن نصب است، بستگی دارد. سیستم ها بر روی کامپیوترهای بزرگ ، معمولا چند کاربره هستند، در حالی که سیستم ها در کامپیوتر های شخصی تک کاربره می باشند. سیستم تک کاربره، سیستمی است که در آن واحد فقط یک کاربر می تواند از بانک اطلاعاتی استفاده کند. سیستم چند کاربره سیستمی است که در آن واحد چند نفر می توانند از یک بانک اطلاعاتی استفاده کنند.
به طور کلی داده ها در بانک اطلاعاتی، به خصوص در سیستم های بزرگ، هم به صورت مجتمع و هم به صورت اشتراکی هستند. این دو جنبه، یعنی مجتمع و اشتراکی بودن داده ها در محیط های بزرگ به عنوان امتیاز سیستم های بانک اطلاهاتی محسوب می شود و در سیستم های کوچک نیز ارزشمند است. هر یک از این دو جنبه را به طور مختصر شرح می دهیم.
مفهوم مجتمع بودن این است که بانک اطلاعاتی مجموعه ای از فایل ها است که بخشی از اطلاعات اضافی از آن ها حذف شده اند.
مفهوم مشترک بودن این است که داده های موجود در بانک اطلاعاتی می تواند بین کاربران مختلف به اشتراک گذاشته شود، یعنی هر یک از کاربران می توانند از یک بخش از داده ها برای اهداف خاصی استفاده کنند. کاربران مختلف، به طور همزمان می توانند به یک بخش از داده ها دستیابی داشته باشند. این شیوه ی اشتراک و همزمانی، از این واقعیت ناشی می شود که بانک اطلاعاتی مجتمع است.