تعریف داده

خلاصه
1397/07/30

هر اطلاع مفید و لازم درباره چیز یا امری را یک داده می گویند. به شناسنامه خود نگاه کنید. نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه

تعریف داده


هر اطلاع مفید و لازم درباره چیز یا امری را یک ((داده)) می گویند. به شناسنامه خود نگاه کنید. نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، سال و محل تولد و سایر اطلاعات آن، همه درباره شماست. این ها داده های مرتبط با شما هستند و شما را از دیگران ممتاز و مجزا می کنند. به شما سود می رسانند، حقوق شما را محفوظ می دارند و به دولت امکان می دهند که برای شما برنامه ریزی وامکانات فراهم سازد.
داده ها در همه امور، نقش بازی می کنند مثلا در داد و ستد، داده ها نقش بسیار بزرگی دارند. اطلاع از این که چه مقدار پول دارید، بابت چه کالا و خدماتی پول گرفته یا پرداخته اید، از چه حسابی پول برداشته و به کدام حساب واریز کرده اید، چقدر طلبکار یا بدهکارید و ... تماما، داده های مالی شما هستند. حسابداران با چنین داده های مالی سروکار دارند و آن را مدیریت می کنند و از آن ها نتیجه گیری می کنند.
گفتیم که داده ها باید مفید و لازم باشند. مثال میزنیم:
اگر در شناسنامه شما وزن یا قد شما را می نوشتند، صحیح بود؟
پاسخ منفی است. ذکر وزن و قد در شناسنامه کاربردی ندارد و وجود آن ها لازم نیست، هر چند که مفید است. اما در پرونده پزشکی شما هم لازم هستند و هم مفید، زیرا به شناسایی وضع سلامت و نیز، به شناخت و درمان بیماری شما یاری می رسانند.