تعریف فیلد کلید

خلاصه
1397/07/30

تعریف فیلد کلیداکسس، به فیلدی که لااقل در دو جدول داده ها مشترک باشد، فیلد کلید یا به اختصار ((کلید)) می گویند. علت این نام آن است که این فیلد،کلید وارد شدن از یک جدول به جدول دیگر است.

تعریف فیلد کلید در اکسس


اکسس، به فیلدی که لااقل در دو جدول داده ها مشترک باشد، فیلد کلید یا به اختصار ((کلید)) می گویند. علت این نام آن است که این فیلد،کلید وارد شدن از یک جدول به جدول دیگر است. دو جدول اکسس از طریق یک فیلد مشترک می توانند به همدیگر ارتباط یابند. حالا، این موضوع را برای بیش از دو جدول بررسی می کنیم.
برای مثال فرض کنید دو جدول داده های اکسس دارید که در اولی مشتریان معرفی می شوند و به هر یک از آن ها یک شماره مشتری که حتما باید غیر تکراری و بدون مشابه باشد، اختصاص می یابد. حالا اگر جدول دیگری داشته باشیم که به خریدهای مشتریان اختصاص یافته باشد و در آن هم، برای هر بار خرید مشتریان یک رکورد ثبت و نگه داری شود. اگر در این جدول ، از همان شماره مشتریان تعریف شده در جدول مشتریان استفاده کنید. این دو جدول به هم ارتباط می یابند. هر چند که در هر جدول، داده های تکراری وجود دارد( یعنی فیلد شماره مشتری)، اما این تکرار اجتناب ناپذیر است و در عوض، باعث می شود که از تکرار بزرگتری که همان اطلاعات کامل جدول مشتری هاست، در جدول خرید مشتریان، جلوگیری شود.
حالا فرض کنید که یک جدول دیگر هم دارید که یکی از فیلدهای آن نام مشتری ست اما فیلد شماره مشتری ندارد. آیا جدول را هم می توان به جدول  اولی وصل کرد؟ بله. اگر فیلد نام مشتری در هر دو فایل یکسان تعریف شده باشد، می توان از این فیلد برای اتصال دو جدول داده ها استفاده کرد. بنابراین، فیلد کلید ما در این حالت، فیلد نام مشتری ست. وقتی این دو جدول داده به هم مرتبط شوند. در حقیقت، به جدول دیگر هم وصل شده اند؛ زیرا دو جدول دیگر نیز از طریق، هر سه جدول، از طریق فیلد های دو به دو مشترک به هم وصل شده اند. بنابراین لازم نیست که فیلدهای ارتباط دهنده در هر سه جدول( یا بیشتر)، یکی باشند. بلکه فقط کافی است دو به دو یکی باشند.