الگوریتم زمان بندی دیسک

خلاصه
1397/07/13

الگوریتم زمان بندی دیسک هدف از الگوریتم زمان بندی دیسک پاسخ به درخواست هایی می باشد که برای بررسی شیارها دیسک از سوی برنامه ها صادر شده است

الگوریتم زمان بندی دیسک

هدف ما از الگوریتم زمان بندی دیسک  پاسخ به درخواست هایی هست که برای بررسی شیارها دیسک از سوی برنامه ها صادر شده است، این الگوریتم ها عبارتند از:
الگوریتم فایفو: در این روش درخواست ها بدون توجه به موقعیت جاری هد دیسک و تنها بر اساس زمان ورود درخواست به سیستم اجابت می شوند.
الگوریتم لایفو: در این روش نیز به مانند فایفو درخواست ها، تنها بر اساس زمان ورود زمان بندی می شوند.
و برای اجابت هر درخواست، هد دیسک به سمت شیار مورد نظر حرکت می کند. درخواستی هک دیرتر به سیستم رسیده باشد زودتر اجابت می شود.
الگوریتم SSTF: در این الگوریتم مجموعه تمام درخواست ها و موقعیت جاری هد در نظر گرفته می شود و سپس درخواستی ابتدا انجام می شودکه فاصله آن با موقعیت کنونی هد کمترین باشد، سپس با فرض تغییر مکان هد همین ایده تکرار خواهد شد تا تمادم درخواست ها اجابت شود.
الگوریتم SCAN: در این الگوریتم هد دیسک در یک مسیر رفت و برگشت و بدون توجه به درخواست ها، بر روی شیارهای دیسک حرکت می کند و با رسیدن به هر شیار این موضوع بررسی می شود که آیا درخواستی برای این شیار وجود دارد یا خیر؟
هد دیسک پس از رسیدن به آخرین شیار به سمت شیار اول باز می گردد و در مسیر بازگشت نیز شیارها را بررسی می نماید.
الگوریتم C-SKAN: یه الگوریتم هم مانند SCAN می باشد، با این تفاوت که هد دیسک پس از رسیدن به آخرین شیار، مسیر بازگشت را جست و جو  نخواهد کرد و دوباره به شیار اول باز می گردد و بنابراین  جست و جو همراه در یک سمت و از طرف شیار یک به سمت آخر انجام خواهد شد.
الگوریمC-LOOK: این الگوریتم نیز همانند C-SKAN است با این تفاوت که  هد دیسک تا آخرین درخواست حرکت می کند.