نحوه ثبت سند کمک‌های دریافتی از طریق وسایل پزشکی اهدایی خیریه

خلاصه
1404/05/30

ثبت سند کمک‌های دریافتی از طریق وسایل پزشکی اهدایی خیریه در ایران نیازمند رعایت قوانین و مقررات خاصی است تا هم شفافیت مالی حفظ شود و هم از بروز مشکلات حقوقی و مالیاتی جلوگیری گ

ثبت سند کمک‌های دریافتی از طریق وسایل پزشکی اهدایی خیریه در ایران نیازمند رعایت قوانین و مقررات خاصی است تا هم شفافیت مالی حفظ شود و هم از بروز مشکلات حقوقی و مالیاتی جلوگیری گردد. در اینجا به صورت گام به گام، نحوه انجام این کار را شرح می‌دهیم:

**1. مستندسازی و جمع‌آوری اطلاعات اولیه:**

* **تهیه فهرست کامل:** ابتدا باید یک فهرست دقیق از تمامی وسایل پزشکی اهدایی شامل نام وسیله، مدل، تعداد، و مشخصات فنی (در صورت وجود) تهیه کنید.
* **ارزش‌گذاری:** ارزش تقریبی هر یک از وسایل اهدایی را تعیین کنید. این کار می‌تواند از طریق استعلام از شرکت‌های تجهیزات پزشکی، فروشندگان، یا کارشناسان رسمی دادگستری انجام شود. (نکته مهم: در این مرحله، تعیین ارزش منصفانه بسیار حیاتی است. اگر ارزش‌گذاری دقیق امکان‌پذیر نیست، از عبارت "به ارزش تقریبی" استفاده کنید.)
* **اطلاعات اهداکننده:** مشخصات کامل اهداکننده (نام شخص/سازمان، آدرس، شماره تماس) را ثبت کنید.
* **رسید اهدایی:** یک رسید رسمی اهدایی با سربرگ خیریه تهیه کنید که شامل موارد زیر باشد:
* تاریخ دریافت کمک
* نام و مشخصات اهداکننده
* فهرست اقلام اهدایی با مشخصات و ارزش تقریبی
* عبارت "این کمک اهدایی غیرقابل برگشت و بلاعوض است"
* امضا و مهر مسئول خیریه

**2. رعایت قوانین و مقررات مربوطه:**

* **آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها:** سازمان‌های خیریه باید با آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان بهزیستی (در صورت وابستگی)، و سایر نهادهای نظارتی ذیربط در خصوص کمک‌های دریافتی و نحوه ثبت آن‌ها آشنا باشند.
* **مجوزها:** اطمینان حاصل کنید که خیریه شما مجوزهای لازم برای دریافت و استفاده از وسایل پزشکی اهدایی را دارد. برخی از وسایل پزشکی ممکن است نیاز به مجوزهای خاص از وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو داشته باشند.

**3. ثبت در دفاتر مالی:**

* **دفتر روزنامه:** کمک‌های اهدایی را در دفتر روزنامه با شرح کامل ثبت کنید. در شرح قید کنید که "دریافت وسایل پزشکی اهدایی از [نام اهداکننده] به ارزش تقریبی [مبلغ] ریال".
* **دفتر معین:** یک دفتر معین برای ثبت جزئیات بیشتر کمک‌های اهدایی اختصاص دهید. در این دفتر می‌توانید اطلاعات مربوط به هر قلم از وسایل اهدایی را به صورت جداگانه ثبت کنید.
* **ثبت در حساب‌های دارایی:** وسایل پزشکی اهدایی را به عنوان دارایی غیرجاری در ترازنامه خیریه ثبت کنید. (نکته: بسته به نوع فعالیت خیریه و نحوه استفاده از وسایل اهدایی، ممکن است این وسایل به عنوان دارایی جاری نیز ثبت شوند. به عنوان مثال، اگر وسایل به سرعت مصرف شوند یا به افراد نیازمند اهدا شوند.)
* **حساب درآمد:** در حساب درآمد نیز مبلغ ارزش تقریبی وسایل اهدایی را به عنوان "درآمد اهدایی" یا "کمک‌های اهدایی" ثبت کنید.

**4. اظهارنامه مالیاتی:**

* **اظهارنامه سالیانه:** در اظهارنامه مالیاتی سالیانه، کمک‌های اهدایی دریافتی
در سایت شرکت مهندسی آبان رایان البرز می توانید انواع نرم افزار چاپ قولنامه مشاور املاک، نرم افزار چاپ قولنامه نمایشگاه اتومبیل،نرم افزار اجاره خودرو، نرم افزار دریافت و پرداخت و غیره را مشاهده کنید. سایت شرکت مهندسی آبان رایان البرز به نشانی https://www.aralborz.ir یک سایت عالی جهت فروش نرم افزار می باشد.

 مطالب پیشنهادی از سراسر وب

سایر مقالات آموزشی شرکت نرم افزاری آبان رایان البرز :