دمو چیست؟

خلاصه
1397/08/14

دمو در انگلیسی بصورت Demo نوشته می شود و معادل فارسی آن نسخه نمایشی می باشد. دمو می تواند یک نسخه نمایشی و نه یک نسخه کامل(در اصلاح انگلیسی full ) از هر چیزی باشد

دمو چیست؟


دمو در انگلیسی بصورت Demo نوشته می شود و معادل فارسی آن نسخه نمایشی می باشد. دمو می تواند یک نسخه نمایشی و نه یک نسخه کامل(در اصلاح انگلیسی full )  از هر چیزی باشد که قبل از خرید نسخه کامل آن بصورت رایگان در اختیار خریدار قرار داده می شود.
دموی نرم افزار چیست؟
سازندگان شرکت های نرم افزاری جهت اینکه خریداران قبل از خرید با ظاهر و امکانات نرم افزار آشنا شوند یک نسخه از آن را بصورت دمو در اختیار مشتریان قرار می دهند. مشتریان می توانند نسخه نمایشی را بصورت رایگان نصب کرده و یا حتی با آن کار کرده و در صورت رضایت نسخه ی کامل آن را سفارش دهند.
تفاوت دمو با نسخه آزمایشی ( بتا)
دمو در اصل یک نسخه از نسخه نهایی نرم افزار می باشد ولی امکانات آن به دلیل نمایشی بودن کامل نیست. اما نسخه آزمایشی یک نسخه از  نسخه نهایی نرم افزار  نیست. به نسخه های قبل از نسخه نهایی که جهت بازخورد شرکت سازنده از نرم افزار تولیدی اش می باشد نسخه آزمایشی می گویند. و در اصل سازندگان شرکت های نرم افزار با استفاده از این نسخه آزمایشی با کاربران تعامل برقرار می نمایند.
انواع نسخه های دمو
تعداد محدودیت در ثبت اطلاعات (Shareware)
در این نوع شرکت نرم افزاری، نرم افزار را به گونه ای تنظیم می نماید تا کاربر تعداد محدودی اطلاعات را درج کند. برای مثال 10 رکورد اطلاعاتی ثبت نماید. اما کاربر می تواند همانند یک نسخه کامل از آن استفاده نماید. یا برای مثال نرم افزارهایی که فیلم ها را تبدیل می نمایند تنها 10 درصد از تبدیل رو می دهند. یا مثلاً نسخه مشروط یه نرم افزار رایت سی دی می تواند محدودیت را قائل شود که تنها فقط 5 تا سی دی را بتوان تکثیر نمود.
قرار دادن لوگوی شرکت بر روی خروجی
در این نوع شرکت سازنده کاری می کند که بر روی خروجی های تولیدی یک برچسب همانند نام شرکت و یا کلمه trial version قرار گیرد. از این گزینه بیشتر نرم افزارهایی استفاده می کنند که برای ویرایش تصویر بکار می روند.
محدودیت در زمان نصب
در این نوع سیاست شرکت نرم افزاری به گونه ای می باشد که کاربر نسخه کامل نرم افزار را نصب می کند. اما این نسخه پس از مدت زمان خاصی برای مثال 10 روز از کار می افتد.
و...
چند نمونه از دموی محصولات
دموی محصولات نرم افزاری
دموی بازی های کامپیوتری یا تلفن همراه
دموی وب سایت یا قالب وب سایت
دموی یک قطعه از موسیقی
دموی یک قطعه از یک فیلم سینمایی
دموی یک کتاب الکترونیکی یا یک کتاب
استفاده از نرم افزارهای دمو کاملا مجاز بوده و به هیچ وجه جرم به حساب نمی آید. دلیل این امر این است که خود شرکت سازنده از اینکه شما این نسخه را رایگان نصب می نمایید رضایت کامل دارد.
 
 
 
شرکت مهندسی ابان رایان البرز تولید کننده نرم افزار های اتوماسیون اداری