هوش مصنوعی

خلاصه
1397/08/06

تاریخچه هوش مصنوعی نام علمی انسان، Homo Sapiens ، به معنای انسان خردمند است. علت این نام گذاری، اهمیت بسیار زیاد توانایی ذهنی است.

تاریخچه هوش مصنوعی


نام علمی انسان، Homo Sapiens ، به معنای  انسان خردمند است. علت این نام گذاری، اهمیت بسیار زیاد توانایی ذهنی است. هزاران سال است بشر تلاش می کند که چگونه فکر می کند، یعنی چگونه یک موجود می تواند حس کند، بفهمد، پیش بینی کند و دنیایی بسیار بزرگتر و پیچیده تر از خود را کنترل کند. رشته هوش مصنوعی  از این حد هم جلوتر می رود:
نه تنها برای درک موجودات هوشمند تلاش می کند، بلکه قصد دارد موجودات هوشمند نیز بسازد.
هوش مصنوعی یکی از جدیدترین علوم می باشد. اولین تلاش ها در این زمینه پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد و اصطلاح هوش مصنوعی در سال 1956 به وجود آمد. هوش مصنوعی همراه با زیست شناسی ملکولی ، رشته هایی هستند که دانشمندان دیگر رشته ها بیشترین علاقه را برای فعالیت در آن ها دارند. یک دانشجوی  رشته فیزیک ممکن است با خود بیاندیشد که تمام نظرات ارزشمند، قبلا توسط گالیله، نیوتن، انیشتنین و بقیه بیان شده است، ولی رشته هوش مصنوعی هنوز برای چندین انیشتین، به صورت تمام وقت جای کار دارد.
در حال حاضر هوش مصنوعی دارای شاخه های بسیار متنوعی است، هم در زمینه های همه منظوره مانند یادگیری و ادراک و هم در زمینه های بسیار خاص مانند بازی شطرنج، اثبات قضایای ریاضی، سرودن شعر و تشخیص بیماری. هوش مصنوعی ، اعمال هوشمند را قاعده مند و خودکار می کند و در نتیجه با هر فعالیت هوشمندانه انسان مرتبط  است. از این رو در حقیقت رشته ای جهانی است.