ماکرو چیست

خلاصه
1397/07/13

یکی از سهولت هایی که رایانه برای کاربرانش به وجود می آورد آن است که می تواند بدون خستگی اعمال تکراری را انجام دهد.

ماکرو چیست؟


یکی از سهولت هایی که رایانه برای کاربرانش به وجود می آورد آن است که می تواند بدون خستگی  اعمال تکراری را انجام دهد. در ضمن، بسیاری از کارهایی که یک کاربر در رایانه انجام می دهد اعمال تکراری است. مثلا برای باز کردن یک گزارش خاص، باید اعمال به خصوصی را پشت سر هم انجام دهیم، کار با ملال و خستگی بسیار همراه خواهد شد. در ضمن ممکن است اشتباه کنیم و اعمال را با توالی درست انجام ندهیم.
خوشبختانه در رایانه برای این مساله راهی وجود دارد. کسانی که با سیستم DOS کار کرده اند می دانند که بسیاری از اعمال تکراری زمان شروع به کار رایانه را می توان در یک پرونده دیگر قرار داد که به آن ((پرونده اعمال دسته جمعی)) گفته می شود. هر وقت که آن پرونده خاص فراخوانده شود تمام آن اعمل  به ترتیب اجرا می شوند.
اکسس هم این امکان را به وجود آورده است که به همین قیاس بتوانید اعمال تکراری را در ظرفی به نام ماکرو گردآوری کنید و به آن نامی بدهید. سپس هر وقت که می خواهید آن سلسله اعمال، پشت سر هم اجرا شود آن ماکروی خاص را فرا بخوانید تا آن اعمال را به طور خودکار و پشت سرهم اجرا شود. اما امکانات ماکرو بیش از این است. شما می توانید برای ماکرو یک تکمه تعریف کنید که هر وقت آن تکمه را با ماوس فشار می دهید آن ماکرو اجرا شود. یا می توانید کاری کنید که وقتی عمل خاصی مانند باز کردن یک فرم یا بستن آن را انجام می دهید ماکروی خاصی اجرا شود.
همچنین می توانید در ماکروها شرط بگذارید. یعنی به اکسس بگوید (( در صورتی که شرایط خاصی به وجود آمد، فلان ماکرو  را بهکار بینداز)). عمل شرطی کردن ماکرو ها از قوی ترین جنبه های آن هتست. حتی می توانید  ماکروهایی درست کنید که در روزهای خاصی فعال شوند و خود به خود گزارش تهییه کنند. گزارش هایی که در روزه7ای خاصی از ماه نهییه می شو7ند به کمک ماکروهای شرطی بسیار راحت تر ایجاد خواهند شد.