سیستم های Spooling

خلاصه
1397/07/14

به طور کلی سیستم های Spooling در جهت رفع کارآیی پایین سیستم هایی که پایین بودن کارآیی آنان ناشی از تفاوت بین سرعت CPU و دستگاه های جانبی می باشد ابداع شده اند.

سیستم های Spooling

به طور کلی سیستم های Spooling در جهت رفع کارآیی پایین سیستم هایی که پایین بودن کارآیی آنان ناشی از تفاوت بین سرعت CPU و دستگاه های جانبی می باشد ابداع شده اند. در این راستا دو نوع عمده سیستم های Spooling وجود دارد که عبارتند از:
•    آفلاین  Spooling
•    آنلاین Spooling
1.    Offlin Spooling: در این روش فرض بر این است که عملیات ورودی توسط دستگاه های ارزان قیمت و عملیات پردازشی توسط CPU های قوی و گران قیمت انجام پذیرد. به این ترتیب CPU های گران قیمت درگیر کارهای ورودی زمانبر نمی شوند. ارتباط بین این ماشین ها از طریق مختلف و از جمله نوار مغناطیسی صورت می گیرد. این روش  باعث ایجاد راندمان بالاتر، امکان پذیرش از راه دور ( از طریق انتقال داده به کامپیوترهای مرکزی) ساده تر شدن عملیات گردیده است در عین حال زمان گردش کار شامل وارد کردن ورودی، پردازش و چاپ خروجی طولانی تر شده و در این سیستم اولویت وجود ندارد و نیاز به سخت افزار اضافی  از معضلات آن بوده است.
Online Spooling: در این روش تنها یک پردازنده وجود دارد. این روش مبتنی بر چند برنامگی است که در آن سیستم عامل با کار مربوط به چند برنامه شده است. ورودی کارها پس از خوانده شدن بر روی دیسک پشتیبان قرار می گیرد و سیستم عامل کارهای آماده اجرا را که بر روی دیسک قرار دارند، به این ترتیب انتخاب کرده تا اجرا شوند. خروجی هایی مربوط به برنامه های اجرا شده نیز بر روی دیسک قرار می گیرد تا سیستم عامل آن ها را به دستگاه های خروجی ارسال می کند.
در این روش مدیریت دستگاه های خروجی بر عهده سیستم عامل است. تمام عملیات  ورودی و خروجی بر روی مستندات دیسک انجام می شود.