اصلاحات کامپیوتری قبل از نصب نرم افزار خیریه

خلاصه
1398/08/07

برای اینکه هر نرم افزاری از جمله نرم افزار مدیریت خیریه سرو را روی سیستم خود اجرا و بتوانید از آن استفاده کنید ابتدا باید آن را نصب کنید. در هنگام نصب نرم افزارهای کاربردی بای

مقدمه
برای اینکه هر نرم افزاری از جمله نرم افزار مدیریت خیریه سرو را روی سیستم خود اجرا  و بتوانید از آن استفاده کنید ابتدا باید آن را نصب کنید. در هنگام نصب نرم افزارهای کاربردی باید با برخی از اصلاحات کامپیوتری آشنا شوید. این اصلاحات کمک می کند تا آموزش نصب نرم افزار ها را به راحتی متوجه شوید. تقریبا در تمامی مراحل نصب نرم افزارها به این کلمات نیاز دارید. قبل از اینکه نرم افزارهای سرو همانند نرم افزار خیریه سرو، نرم افزار مشاور املاک و غیره را نصب کنید بد نیست با برخی از اصلاحات کامپیوتری و علمی آشنا شوید و سپس اقدام به نصب این نرم افزار کنید. اگر هم با این اصلاحات آشنا هستید می توانید این بخش را نادیده بگیرید.


معرفی اصلاحات کامپیوتری هنگام نصب نرم افزارهای سرو
قبل از نصب هر نرم افزاری از جمله نرم افزار مشاور املاک، نرم افزار های سرو، نرم افزار خیریه سرو و غیره باید برخی از اصلاحات را بلد باشید. اگر تا حالا نرم افزارهای زیادی را نصب کرده اید شاید نیازی به خواندن این مطلب نباشید ولی اگر تازه می خواهید یک نرم افزار را نصب کنید سعی کنید اصلاحات این مقاله آموزشی را بصورت کامل مطالعه نمایید.


کلمه دانلود download نرم افزار
به عمل دریافت یک فایل از روی شبکه جهانی اینترنت عمل دانلود یا download گفته می شود. برای دانلود یک فایل به یک نشانی اینترنتی یا url نیاز دارید. در صورتی که بخواهید نرم افزار خیریه را دانلود کنید پس از سفارش به شما یک لینک دانلود داده می شود. این لینک را باید در مرورگر خود یا به نرم افزار مدیریت دانلود همانند intenet download manager بدهید تا بتوانید این برنامه را روی سیستم خود دریافت نمایید.


 کلمه فایل فشرده (zip) دانلود شده
اگر نرم افزار را از طریق اینترنت دانلود کرده باشید یک فایل با پسوند zip را از طریق اینترنت روی کامپیوتر خود دریافت می کنید. تولید کنندگان نرم افزار به دلیل کم کردن حجم و آسانی دانلود فایل ها، تمامی محتویات cd یا dvd نرم افزارها را تبدیل به یک فایل فشرده با پسوند zip تبدیل می کنند. بنابراین اگر نرم افزار را از طریق اینترنت دانلود کرده اید یک فایل با پسوند zip به شما داده می شود. فایل zip برای  کسانی که دیسک یا cd نرم افزار خیریه سرو را دارند نیازی نیست چون تمامی اطلاعات روی cd رایت شده است. فایل های فشرده سازی  شده معمولا پسوندهایی همانند zip، rar ، 7 zip، tar و غیره دارند.


استخراج فایل فشرده یا extract
اصلاح اکزترکت فایل فشرده یا ectract یعنی استخراج نمودن یک فایل از حالت فشرده به حالت عادی. همانطور که در بالا ذکر شد برای کم حجم کردن فایل ها آن ها را فشرده می کنند.  از همین رو شما پس از دانلود فایل ها، باید عکس همین کار را انجام دهید یعنی باید آنها را اکزترکت (extract) کنید.  در ادامه این مطلب، نحوه اکزترکت کردن فایل فشرده را آموزش خواهیم داد.


کلمه اتوران یا autorun چیست؟
اتوران یک نرم افزار کم حجم است که معمولا هنگام دانلود نرم افزار خیریه سرو به شما داده می شود. اولین کار بعد از دانلود نرم افزار خیریه سرو اجرای نمودن فایل اتوران می باشد.  نام فایل های اتوران معمولا autorun.exe است. این اتوران ها بصورت خودکار پس از گذاشتن سی دی یا دی وی دی درون دستگاه خود اجرا می شوند. اگر اتوران خودکار اجرا نشود شما باید روی این فایل دوبار کلیک کنید.

 


کلمه فایل setup چیست؟
فایل setup یک فایل اجرایی است که شرکت تولید کننده نرم افزار(این شرکت) در اختیار شما قرار می دهد. این فایل کل مراحل کپی اطلاعات از داخل بسته بندی نصب یا (package)  را از روی فایل setup به درون کامپیوتر شما قرار می دهد.
به عمل نصب شدن نرم افزارهای در اصلاح رایانه و به زبان انگلیسی install می گویند. با نصب برنامه های کامپیوتری بر روی سیستم، تمامی فایل های موردنیاز و راه انداز برنامه از روی cd،dvd، فلش یا هر فایل دیگر از داخل بسته نصبی بر روی کامپیوتر شما کپی می شود. به این عمل نصب شدن گفته می شود.

 


کلمه پیشنیازها یا نیازمندی های نرم افزار requirement
برای اینکه نرم افزارها به خوبی بر روی سیستم شما نصب شوند، باید سیستم شما یک شرایط خاصی را داشته باشد. منظور از این شرایط نرم افزارهای نصب شده و سخت افزارهای موردنیاز است. نیازمندی های نصب نرم افزار به دو گروه نیازمندی های نرم افزاری و نیازمندی های سخت افزاری تقسیم می شود.


کلمه پیشنیاز نرم افزاری چیست؟ software requirement
منظور از نرم افزار پیشنیاز، نرم افزاری هست که قبل از نصب نرم افزار اصلی باید نصب شود. اکثر نرم افزارها برای اجرا نیاز به یکسری نیازمندی های نرم افزاری و سخت افزاری دارند. به هر نرم افزاری که بایل قبل از نصب یک نرم افزار دیگر نصب شود، نرم افزار پیشنیاز یا required software گفته می شود. لازم به ذکر است هر نرم افزاری پیشنیازهای منحصر به فرد خود را دارد که باید آنها از از دفترچه راهنمای نصب آن نرم افزار دریافت کنید.


کلمه پیشنیازهای سخت افزاری
منظور از پیشنیازهای سخت افزاری یا نیازمندی های سخت افزاری، حداقل قطعات سخت افزاری هست که باید روی سیتم شما نصب شود. مثلا حداقل رم، حداقل cpu و غیره. این اطلاعات هنگام خرید  رایانه در اختیار شما قرار داده می شود.


کلمه سی دی یا لوح فشرده cd
منظور از cd همان دیسکی هست که هنگام خرید نرم افزار به شما داده می شود. اگر نرم افزار را دانلود کنید می توانید تقضای cd نکنید. همواره می توانید فایل setup نرم افزار را دانلود کنید.


کلمه سیستم عامل operation system
منظور از سیستم عامل برنامه راه انداز کامپیوتر شما می باشد. برخی از کامپیوترهای دارای سیستم عامل خانواده ویندوز همانند ویندوز ده، ویندوز هشت، ویندوز هفت و غیره هستند، برخی لینوکس، مکینتاش و غیره.


کلمه پنجره ویزارد  نصب wizard
نرم افزار  ویزارد نصب، یک برنامه کوچک هست که به شما کمک می کند نرم افزار را با استفاده از یک فایل بر روی کامپیوتر خود نصب نکنید. این نرم افزار به دلیل آسان کردن مراحل نصب به wizard یا جادوگر نامگذاری شده است. این نرم افزار با گام به گام کردن مراحل نصب سعی در آسان سازی مراحل نصب برنامه می کند.
بسته به هر نرم افزاری محیط و طراحی نرم افزار ویزارد نصبش متفاوت است.  معمولا در نرم افزارهای ویزارد نصب برنامه ها چندین مرحله شامل خوش آمدگویی، قوانین، تعیین مسیر نصب، گزارش پیکربندی، مراحل پیشرفته نرم افزار و فرم پایان قرار دارد.

دسکتاپ کامپیوتر desktop
کلمه دسکتاپ به معنای میز کار می باشد. منظور از desktop میزکار کامپیوتر شما است. به صفحه اصلی بعد از بالا آمدن ویندوز صفحه دستکتاپ گفته می شود. روی صفحه دسکتاپ پوشه ها و آیکون های نرم افزارهای نصب شده روی کامپیوتر قرار دارد. بعد از نصب نرم افزارهای سرو آیکون آن ها روی دسکتاپ اضافه خواهد شد.


آیکون نرم افزار icon
به لوگو یا علامت هر نرم افزار آیکون آن نرم افزار می گویند. آیکون هر نرم افزار معمولا منحصر به فرد است بطوریکه با نگاه کردن بر روی صفحه مانیتور به راحتی از روی علامت آن بتوانید آن را ببینید. آیکون نرم افزارها باعث می شود تمام نام برنامه ها را نیازی نباشد بخوانید تنها با نگاه کردن به عکس ها بتوانید برنامه موردنظرتان را پیدا کنید.


اجرای نرم افزار یا Run
به بازنمودن محیط برنامه اجرای نرم افزار یا run گفته می شود. برای اجرای نرم افزارهای در محیط ویندوز باید روی آیکون آنها کلیک راست نموده و سپس open را کلیک نمایید. یا می توانید روی آیکون آن برنامه ها دوبار کلیک کنید.