پورتال وب چیست؟

خلاصه
1397/09/27

پرتال وب یا درگاه وب (انگلیسی: Web Portal) وب‌گاهی است که اطلاعاتی را از منابع مختلف در یک شکل واحد جمع‌آوری می‌کند

پورتال وب چیست؟

پرتال وب یا درگاه وب (انگلیسی: Web Portal) وب‌گاهی است که اطلاعاتی را از منابع مختلف در یک شکل واحد جمع‌آوری می‌کند. به‌طور معمول هر منبع اطلاعاتی محدودهٔ مشخص به‌خود را در صفحه برای نمایش اطلاعات اشغال می‌کند؛(پورتلت) که گاهی اوقات کاربر می‌تواند مشخص کند که کدام نمایش داده‌شود.
درکنار ویژگی‌های استاندارد جویشگر، پرتال‌های وب خدمات دیگری نظیر رایانامه، قیمت سهام، اطلاعات، پایگاه‌داده‌ها و سرگرمی ارایه می‌کند. پرتال‌ها راهی برای یکپارچه‌سازی ظاهر برای کنترل و مدیریت چندین پایگاه‌داده و برنامه کاربردی برای سازمان‌ها می‌باشد.
می‌توان ای‌اوال، iGoogle، ام‌اس‌ان و یاهو! را به عنوان نمونه‌های عمومی از پرتال‌های وب نام برد.
تاریخچه
در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی پرتال‌های وب بسیار مشهور شده‌بودند. بعد از زیاد شدن مرورگرهای وب در اواخر دههٔ ۱۹۹۰ میلادی خیلی از شرکت‌ها سعی کردند که با ساختن یا به‌دست آوردن پرتال سهمی بیشتری را در بازار اینترنت بدست بیاورند. پرتال وب محبوبیت و توجه بسیاری را جذب خود کرد به این دلیل که آن، نقطهٔ شروع مرورگرهای وب خیلی از کاربران بود. Netscape قسمتی از ای‌اوال شد، شرکت والت دیزنی Go.com را راه‌اندازی کرد، آی‌بی‌ام و دیگران، ProdigyO را راه‌اندازی کردند و در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی Excite و @Home قسمتی از شرکت ای‌تی‌اندتی شدند. گفته می‌شد که Lycos هدف خوبی برای دیگر شرکت‌های چندرسانه‌ای مانند سی‌بی‌اس بود.
دسته‌بندی
پرتال‌های عمودی درمقابل افقی
 
دو دسته‌بندی مهم، پرتال‌های افقی، که قسمت‌های زیادی را پوشش می‌دهند، و پرتال‌های عمودی، که بر روی یک قسمت تمرکز دارند، هستند. به عبارت دیگر پرتال‌های افقی، به‌مانند یک سکو برای چندین شرکت در یک بخش تجاری یا یک نوع تولیدکننده یا توزیع‌کننده می‌باشند. در نتیجه پرتال عمودی یک نقطه ورودی خاص برای یک بازار یا صنعت خاص که گاهی اوقات به آن ورتال (به انگلیسی: Vortal) نیز می‌گویند، تعریف می‌شود.