همچنان که تعداد پروژههای نرمافزاری کدباز (OSS) افزایش
مییابد، آلترناتیوهای OSS بیشتر و بیشتر در ارزیابیهای نرمافزاری سازمانهای
بزرگ پدیدار میگردند. به هر حال، ارزیابی OSS به شکلی کارآمد نیازمند آن است که
متخصصان IT در مقایسه با نرمافزارهای تجاری از معیارهای متفاوتی استفاده
کنند.سازمانهایی که این کار را انجام دادهاند تصمیمات بهتری در زمینه کدباز اتخاذ
نمودهاند.
در طی سالها، مدیران ارشد اطلاعات و معماران سیستم در پیمودن
دنیای نرمافزار تجاری با استفاده از تکنیکهای ارزیابی متمرکز بر مشخصههای محصول،
سلامت فروشنده، سهم بازار و نیازهای تجاری خبره گردیدهاند. یک صنعت ۲ بیلیون دلاری
از شرکتهای پژوهشی در طی ۴۰ سال گذشته برای پشتیبانی گزینش تکنولوژی پدیدار گردیده
است. به هر حال، این تکنیکها و ابزارها برای انجام انتخابهای آگاهانه در زمینه
نرمافزار کدباز کافی نیستند: کدام پروژههای کدباز برای حل نمودن مشکلات خاص بهتر
هستند و کدامها پویا و رو به رشد میباشند، هم برای کاربران نهایی و هم برای
توسعهدهندگان جدید.
فرایند سنتی ارزیابی نرمافزار تجاری شامل مطالعه
گزارشهای تحلیلگر، برپایی معیارهای انتخاب مشخصه/تابع، ملاقات با فروشندگان و چانه
زدن بر سر قیمت مجوز و پشتیبانی میباشد. یک ارزیابی کامل به معنی بحث با تعدادی از
مشتریان معرف (reference) و ارزیابی قدرت مالی فروشنده است. تحلیلگران یا تیم فروش
فروشنده معمولا اغلب اطلاعات مورد نیاز یک خریدار برای ارزیابی یک محصول را فراهم
مینمایند.انتخاب نرمافزار OSS مناسب، نیازمند کار بیشتر و نوع متفاوتی از ارزیابی
است. در حال حاضر پژوهش تحلیلگر بر روی پروژههای OSS ضعیف است و تنها بر روی
پروژههای بزرگتر از قبیل Jboss و MySQL متمرکز میباشد. پروژههای OSS دارای
تیمهای بازاریابی که demo های موجود بر روی سایت را به شما ارائه دهند و مشخصههای
پروژه را به شما معرفی نمایند، نیستند. موردپژوهیهای محصولات از لحاظ کاربرد محصول
و رجوع به مشتریانی که سودمندی آنها را مورد تایید قرار میدهند به ندرت پیش
میآید.
اگر چه شما برای ارزیابی یک پروژه OSS نیازمند انجام کار بیشتری
هستید، اما نسبت به آنچه که میتوانید درباره نرمافزار تجاری انجام دهید شما در
واقع قادرید یک ارزیابی عمیقتر صورت بدهید.