پردازنده فوق خط لوله

خلاصه
1397/06/24

پردازنده فوق خط لوله (Superpipelined Processor): یک طرح پردازنده ای که در آن خط لوله دستور از مراحل کوچک زیادی تشکیل شده است.

پردازنده فوق خط لوله

پردازنده فوق خط لوله (Superpipelined Processor): یک طرح پردازنده ای که در آن خط لوله دستور از مراحل کوچک زیادی تشکیل شده است. به نحوی که هر بار در طول یک سیکل ساعت بیش از یک خط لوله اجرا می گردد و لذا دستورات زیادی در یک زمان در خط لوله است.
چند پردازنده های متقارن (Symmetric Multiprocessing):  نوعی چند پردازشی که به سیستم عامل اجازه می دهد تا روی هر پردازنده مهیا با پندین پردازنده مهیا به طور همزمان عمل می کند.
زمان بندی همگام (Synchonous Timing): تکنیکی که در آن وقوع رخدادها روی یک گذرگاه به وسله یک پالس ساعت معین می شود. ساعت شکاف های زمانی هم عرض را تعریف می کند و وقایع فقط در آغاز شکاف زمانی اتفاق می افتد.
گذرگاه سیستم (System Bus)ک گذرگاه به کار رفته برای ارتباط درونی عناصر کامپیوتر(یعنی CPU،حافظه و I/O).
جدول درستی (Truth Table): جدولی که عملیات منطقی را به وسیله لیستی از همه ترکیبات مقادیر ورودی تعریف می کند و برای هر ترکیب مقدار خروجی را مشخص می نماید.
نمایش متمم دو (Twos Complement Representation): برای نمایش اعداد صحیح دودویی به کار می رود. یک عدد صحیح مثبت مثل نمایش اندازه علامت است. یک عدد منفی با متمم گیری از هر بیت از عدد مثبت متناظر حاصل شده و سپس با 1جمع می شود تا الگوی بیتی به صورت عدد صحیح بی علامت به نظر برسد.
عملگر یکانی(Unary Operator): عملگری که عملی روی یک و فقط یک علموند انجام می دهد.
پرش بی شرط (Unconditional Jump): پرشی که هر بار دستور مربوط به آن اجرا شود، رخ می دهد.