اپلت های جاوا java applets

خلاصه
1397/08/10

جاوا یکی از زبان های برنامه نویسی قدرتمند است.این زبان توسط گروهی در شرکت سان میکروسیستم به رهبری جیمز گازلینگدر اوایل دهه 1990 ابداع گردید

 اپلت های جاوا

 
(java applets )
 
جاوا یکی از زبان های برنامه نویسی قدرتمند است.این زبان توسط گروهی در شرکت"سان میکروسیستم" به رهبری جیمز گازلینگدر اوایل دهه 1990 ابداع گردیدجاوا که در آغاز برای ایستگاه های جانبی کامپیوتر طراحی شده بود ، به دلیل اجرای برنامه ها در صفحات وب، محبوبت خاصی پیدا پیدا کرد.این برنامه ها به نام اپلت خوانده شدند.اپلت ها موجب رشد سریع جاوا شدند وبسیاری تصور کرده اند که آنچه جاوا می تواند انجام دهد، انیمیشن های جالب برای وب است به هر حال ، جاوا بسیار فراتر از این حرف هاست.یک زبان برنامه سازی کامل، با قابلیت ها ی مشابه زبان های همه منظوره ای مثل c،c++،و پاسکال است .گازلینگ و هنری مک گیلتون ، اهداف این زبان و توضیحی از محیط آن را شرح می دهند. رشد انبوه اینترنت و وب جهانی ما را به روشی کاملا جدید در نگرش به ایجاد و تدوین نرم افزارهای رهنمون ساخت.برای زیستن در جهان تجارت و توزیع الکترونیکی، جاوا باید بط برنامه های کاربردی لامن، کارآمد و بسیار توانمند روی سایت های چندگانه در شبکه های توزیع شده ی ناهمگن را میسر سازد. برای زندگی در دنیا اینترنت، جاوا یک زبان شی گرا است و از روش شناسایی طراحی ترم افزار نوین بهره جسته است.چه، در برنامه های کاربردی مشتری سرویس دهنده میگنجد و چندبندی (multithread)است.یک زبان تفسیری نیز هست. جاوا برای ایجاد برنامه هایی طراحی شد که در سایت های چندگانه عمل می کنند.به عبارت دیگر ،برنامه نویس می تواند یک نسخه از برنامه را بنویسد که بر روی سایت های سخت افزاری و نرم افزاری مختلف قابل اجرا باشد. حالت چند بندی در جاوا باعث می شود که در یک آن، بیشترین کار انجام شود. همانطور که گفته شد، اپلت نوعی برنامه جاوا است که در مرور گر وب جهانی اجرا می شود، نه در ماشین مجازی جاوا .اپلت ها معمولا در سرویس دهنده وب ذخیره می شوند و سپس به ماشین کاربر منتقل می گردند. در مرورگرهای وب جهانی قادر به تفسیر و اجرای بایت کد های جاوا نیستند.برای اینکه مرورگری قادر به اجرای جاوا باشد،باید .حاوی دستور اتصالی باشد.دستور اتصالی، دستور مستقلی است که قابلیت هایی به برنامه می بخشد.دستورات اتصالی، به طور گسترده ای در بهبود بخشیدن به توانایی مرورگر های وب ، از جمله فراهم نمودن امکان پشتیبانی برای صوت بی درنگ (به ویژه دستورات اتصالی Real audioو فیلم های quick Time) استفاده می شود.

 
توجه به این نکته ضروری است که دستورات اتصالی برای انواع دیگری از برنامه  ها نیز وجود دارد.به عنوان مثال، برنامه  فتوشاپ، مجموعه ای از دستورات اتصالی را می پذیرد که اعمال فیلتر کردن تصاویر را به آن می افزایداپلت ها به واسطه کاربر گرافیکی(graphic user interface) نیاز دارند. گذشته از این شباهت زیادی به برنامه های کاربردی  مستقل دارند.با این حال، برای تبدیل برنامه ی کاربردی مستقل به اپلت ، باید تغییراتی در آن به وجود آید.
برخی از این تغییرات توسط محدودیت های ایمنی دیکته می شوند که تعیین می کنند اپلت چه کارهایی را می توانند انجام دهد و چه کارهایی را نمی تواند انجام دهد.
اصول ایمنی اپلت ها
از آنجا که اپلت از روی یک سرویس دهنده وب به ماشین کاربر بار می شود، به منظور محافظت منبع (سرویس دهنده وب) وب گیرنده (ماشین کاربر) رفتار اپلت باید دارای محدودیت هایی باشد :
•اپلت قادر به دستیابی به فایل های روی ماشین کاربر نیست و نمی تواند فایل های محلی را باز کند  بخواند یا روی آن ها بنویسد.
•اپلت قادر به دست یابی به هیچ سرویس دهنده ی وب غیر از سرویس دهنده ای که آن می آید نیست.
•اپلت قادر به اجرای برنامه ای روی ماشین کاربر نیست.
•اپلت می تواند نسخه ای از جاوا که تحت آن اجرا  می شود، سیستم عاملی که در آن اجرا می شود.کاراکترهای به کار رفته برای جداسازی عانصر در نام مسیر ، و کاراکترهای به کار رفته برای خطوط پایان دهنده را تعیین کند ولی قادر به  جمع آوری هیچگونه اطلاعاتی درباره ی  ماشین کاربر نیست . این کار، به عنوان مثال، باعث می شود تا اطمینان حاصل شود که اپلت نتواند آدرس پست الکترونیکی کاربر را بگیرد و آن را به سرویس دهنده ای که از آن می آید، ارسال کند
علاوه بر این، برخی مرورگرهای وب می خواهند یقین حاصل کنند که کاربران، اپلت ها را با برنامه های کاربردی محلی اشتباه نگیرند.بنابراین،هرگاه اپلتی، پنجره ی فرعی مانند کادر محاوره را باز می کند، در پایین پنجره فرعی این پیام به چشم می خورد "Untrusted java applet window" این موضوع، به بسیاری از کاربران مربوط نمی شود بنابراین اپلتی که خوب طراحی شده باشد، باید از باز کردن پنجره های غیر از پنجره ی سطح بالایی که اپلت در آن اجرا می شود ، پرهیز کند.