ویروس های رایانه ای آشنایی با برنامه های مخرب

خلاصه
1397/08/06

هنگامی که در سال 1984 برای اولین بار در مقالات علمی، امکان وجود ویروس مطرح شد، هیچ کس آن را جدی نگرفت. اما طولی نکشید که اولین ویروس پا به عرصه وجود

 
ویروس های رایانه ای


آشنایی با برنامه های مخرب
هنگامی که در سال 1984 برای اولین بار در مقالات علمی، امکان وجود ویروس مطرح شد، هیچ کس آن را جدی نگرفت. اما طولی نکشید که اولین ویروس پا به عرصه وجود گذاشت. در آن زمان نیز عده انگشت شماری خطر آن را درک کردند. برخی حتی نمی دانستند که آیا آن ویروس به طور اتفاقی رخ می دهد یا آن را می نویسند. یک یا دو متخصص، از این حد نیز فراتر رفتند و تولید ویروس را کاملا انکار کردند. اما امروزه می بینیم که مراکز رایانه ای پر از ویروس های گوناگون است و تعداد آن ها پی در پی افزایش می یابد.
در سال 1980، رایانه های بزرگ به صورت چند برنامه ای کار می کردند. هر کاربر می توانست برنامه های خود را به رایانه بسپارد و منتظر بماند تا اجرا و خروجی آن آماده شود. در بعد از ظهر یک روز جمعه ، یک برنامه ساز، برنامه ای را به عنوان بازرس اجرا کرد. کار برنامه آزمایش سیستم بود. بدین صورت که اگر برنامه دیگری در حال اجراست، آن را از سیستم حذف کند و در غیر این صورت، خود به صف و ورودی برود و منتظر بماند. پس از این که کار برنامه بازرس تمام شد، برنامه ساز می توانست کار اصلی خود را به سیستم بفرستد و بلافاصله خروجی را دریافت کند. زیرا بازرس تمام برنامه ها را از سیستم حذف کرده بود. متاسفانه، وجود یک اشکال کوچک در برنامه بازرس باعث شد که برنامه پی در پی خود را تکثیر و در صف وارد کند. در نتیجه،پس از چند ثانیه،هزاران نسخه از آن در صف ورودی تولید شد.
بر حسب این که چه تعریفی برای ویروس ارایه می دهیم، می توانیم برنامه بازرس را یک ویروس رایانه ای بنامیم. بنابراین ، می بینیم که ویروس مساله ای جدید نیست و تولید آن نیز مشکل نیست.
اولین ویروس ها تصاویر گرافیکی و یا پیغام هایی را بر روی صفحه نمایش نشان می دادند. اما بیشترین ویروس های امروزی مخرب هستند. متاسفانه ویروس های رایانه ای در ده سال اخیر خسارات بیشماری را به سیستم های رایانه ای وارد ساخته اند. یکی از این خسارات ، از بین رفتن اطلاعات با ارزش است البته این ضرر در مقابل وقت و هزینه ای که برای تهیه برنامه های ضد ویروس و نصب آن ها مصرف می شود نا چیز است. حتی ویروسهای بی خطری که یک پیغام ساده نشان می دهند، یا یک قطعه موسیقی کوتاه می نوازند نیز وقت پردازنده و فضای حافظه را برای تکثیر مصرف می کنند. به علاوه، برای کشف و پیشگیری از آن ها باید ضد ویروس تهیه گردد. در نتیجه، آن نیز باعث اتلاف وقت و هزینه می شوند.
ویروس تنها برنامه رایانه ای مخرب نیست. بلکه برنامه های مخرب دیگری نیز وجود دارد. از آن جمله، اسب تروا، بمب منطقی و کرم را می تواند نام برد.