آشنایی با تاریخچه رایانه و نسل های آن

خلاصه
1397/07/28

آشنایی با تاریخچه رایانه و نسل های آن پارلز بابیج پروفسور دانشگاه کمریج انگلستان ماشین تفضیلی اش را که با هندل دستی کار می کرد

آشنایی با تاریخچه رایانه و نسل های آن


پارلز بابیج پروفسور دانشگاه کمریج انگلستان ماشین تفضیلی اش را که با هندل دستی کار می کرد و اولین کامپیوتر همه منظوره در جهان بود در سال 1822 طراحی کرد.
هالریت ماشین خود را گسترش داد و وسیله ای طراحی کرد که به نام ماشین سر شمار شناخته شد. ضبط، طبقه بندی و جدول بندی هالریت تنها یک هشتم زمان مورد نیاز قبلی را صرف می کرد.
نسل اول (1946 تا 1959): از ویژگی ها کامپیوتر های این نسل می توان به استفاده از لامپ خلاء و رله در ساختمان کامپیوتر، مصرف برق بالا، اشتغال حجم زیاد و نیز هزینه بالای ساخت اشاره کرد.
نسل دوم (1959 تا 1965): اختراع ترانزیستور در آزمایشگاه بل و استفاده از آن در کامپیوتر ها باعث گردید تا کامپیوتر ها ی این دور به مراتب کوچکتر، ارزانتر سریع تر شوند.
نسل سوم (1964 تا 1971): ترکیب تهداد زیادی ترانزیستور و عناصر دیگر در یک قطعه کوچک به نام مدار مجتمع ( آی سی) موجب شد تا کامپیوتر های این دوره کوچکتر و کم حجم تر شوند.
نسل چهارم ( از 1971 تاکنون): تراکم فوق العاده زیاد ترانزیستورها در یک قطعه به صورت مدار های بسار فشرده (LSI) و بسیار زیاد فشرده (VLSI) و فوق العاده فشرده (ULSI) مهمترین ویژگی این نسل به شمار می رود.
کامپیوتر های شخصی شرکت های بزرگ جهانی دارای خصوصیات فراتر از کامپیوترهایی است که معمولا در گوشه و کنار مشاهده می شود.
نسل های پنجم و ششم : نسل پنجم هوشمند کردن کامپیوتر ها یعنی داشتن قدرت استدلال و تصمیم گیری کامپیوتر هاست. در کامپیوتر ها نسل ششم، طراحی مدارهای آن ها در حقیقت کپی برداری از مغز انسان می باشد و قادرند کارهایی نظیر مغز انسان را انجام دهند.